23948sdkhjf

Påsken lyfte handeln i mars

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Påsken gjorde att mars blev en stark månad för dagligvaruhandeln men sällanköpsvaruhandeln missgynnades av högtiden.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln landade på 4,8 i mars månad. Det är en ökning med 2,9 procent jämfört med motsvarande månad året innan. Det framkommer i Detaljhandelsindex, DHI, som ges ut av HUI Research tillsammans med Statistiska Centralbyrån.

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

Försäljningsökningen förklaras enligt HUI Research bland annat av att påsken inföll i mars i år medan den kom i april år 2017. Särskilt viktig är högtiden för dagligvaruhandeln som ökade med 10,6 procent.

”Påskhögtiden ger ett ordentligt försäljningstillskott till dagligvaruhandeln och årets påskfirande var inget undantag. Livsmedelsbutikernas försäljning ökade preliminärt med hela 9,8 procent, vilket motsvarar drygt 2,4 miljarder kronor i extra försäljning. Systembolagets försäljning växte ännu starkare under månaden och landade på en tillväxttakt om 17,4 procent”, skriver HUI i rapporten.

”Svenskarnas miljardkonsumtion under påskveckan är en fortsatt viktig injektion för dagligvaruföretagens lönsamhet och försäljningstillväxt.”

Uppförsbacke för sällanköpsvaruhandeln

Sällanköpsvaruhandeln tillväxt var mer blygsam än dagligvaruhandelns och landade på 0,2 procent. Till skillnad från dagligvaruhandeln påverkas sällanköpsvaruhandeln främst negativt av påsken. Dessutom höll kylan i sig och minskade konsumenternas sug efter modehandelns vårkollektioner. Klädhandeln minskade därmed med 7 procent och skohandeln gick ner med 15,9 procent.

Bäst gick det under månaden för Systembolaget, som ökade sin försäljning med 17,4 procent, följt av elektronik på 10,3 procent och möbelhandeln på 10 procent.

Den preliminära försäljningssiffran för den totala detaljhandeln landade på cirka 64 miljarder kronor i mars. Det motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma månad föregående år.

Det här är sista gången som HUI ger ut Detaljhandelsindex tillsammans med SCB. För att kunna följa handelns strukturomvandling ska de från och med nu sätta samman statistik på egen hand.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Arkiv

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Campadre satsar fysiskt

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.133