23948sdkhjf

Påsken lyfte handeln i mars

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Påsken gjorde att mars blev en stark månad för dagligvaruhandeln men sällanköpsvaruhandeln missgynnades av högtiden.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln landade på 4,8 i mars månad. Det är en ökning med 2,9 procent jämfört med motsvarande månad året innan. Det framkommer i Detaljhandelsindex, DHI, som ges ut av HUI Research tillsammans med Statistiska Centralbyrån.

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

Försäljningsökningen förklaras enligt HUI Research bland annat av att påsken inföll i mars i år medan den kom i april år 2017. Särskilt viktig är högtiden för dagligvaruhandeln som ökade med 10,6 procent.

”Påskhögtiden ger ett ordentligt försäljningstillskott till dagligvaruhandeln och årets påskfirande var inget undantag. Livsmedelsbutikernas försäljning ökade preliminärt med hela 9,8 procent, vilket motsvarar drygt 2,4 miljarder kronor i extra försäljning. Systembolagets försäljning växte ännu starkare under månaden och landade på en tillväxttakt om 17,4 procent”, skriver HUI i rapporten.

”Svenskarnas miljardkonsumtion under påskveckan är en fortsatt viktig injektion för dagligvaruföretagens lönsamhet och försäljningstillväxt.”

Uppförsbacke för sällanköpsvaruhandeln

Sällanköpsvaruhandeln tillväxt var mer blygsam än dagligvaruhandelns och landade på 0,2 procent. Till skillnad från dagligvaruhandeln påverkas sällanköpsvaruhandeln främst negativt av påsken. Dessutom höll kylan i sig och minskade konsumenternas sug efter modehandelns vårkollektioner. Klädhandeln minskade därmed med 7 procent och skohandeln gick ner med 15,9 procent.

Bäst gick det under månaden för Systembolaget, som ökade sin försäljning med 17,4 procent, följt av elektronik på 10,3 procent och möbelhandeln på 10 procent.

Den preliminära försäljningssiffran för den totala detaljhandeln landade på cirka 64 miljarder kronor i mars. Det motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma månad föregående år.

Det här är sista gången som HUI ger ut Detaljhandelsindex tillsammans med SCB. För att kunna följa handelns strukturomvandling ska de från och med nu sätta samman statistik på egen hand.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Daniel Wellington ökar utdelningen

Fyra nya Byggmax-butiker

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Nyhetsbrev

Lokalbyte för Esprit

Arkiv

Apotekarns i ny miljö

Så mycket ska Sportamore växa

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157