23948sdkhjf

Tar klivet in i Finland

”Rusta och Hong Kong har en likartad affärsfilosofi och kompletterande geografisk täckning”, säger Rustas vd Göran Westerberg om förvärvet av finska Hong Kong.

Genom förvärvet av lågpriskedjan Hong Kong tar Rusta sig in på sin fjärde marknad efter Sverige, Norge, Tyskland  nämligen Finland. Hong Kong har 24 butiker samt viss e-handel och efter köpet har Rusta nu totalt 140 varuhus.

Den finska Hong Kong-koncernen är liksom Rusta verksam inom lågprishandel av hem- och fritidsprodukter.

– Rusta ser stora möjligheter på den finska marknaden och genom förvärvet av Hong Kong har vi nu chansen att ta vara på dessa. Hong Kongs kunskap om de finska kunderna, företagets breda geografiska täckning och likheterna med Rustas koncept ligger till grund för beslutet. Vår styrka är vårt breda sortiment för hemmet till Nordens lägsta priser. Nu ska vi göra det tillgängligt på ännu en marknad tillsammans med våra nya finska kollegor. Det känns fantastiskt, säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Rusta väntas nu nå drygt 150 varuhus med 3 000 anställda och en omsättning på cirka sju miljarder kronor under det kommande verksamhetsåret.

– Jag ser betydande potentialer i förvärvet. Rusta och Hong Kong har en likartad affärsfilosofi och kompletterande geografisk täckning, liksom ett likartat produktsortiment som kommer generera större volymer. Jag känner därför stor tillförsikt att vi tillsammans ska kunna skapa något riktigt bra och bli en ännu tyngre aktör på den nordiska detaljhandelsmarknaden, säger Bengt-Olov Forsell, en av grundarna och styrelseordförande för Rusta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127