Korten flyttar in i mobilen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I dagarna har en betalapp lanserats som gör det enklare att betala med mobilen. Det är svenska betaltjänstföretaget SEQR som bytt namn till Glase och gjort tjänsten mer användarvänlig.

Lanseringen av Glase är en del i hela fin-tech-världens strävan att på sikt få bort plastkorten. De stora kortutgivarna strävar alla mot att korten ska flytta in i mobilen. Betalningarna ska ske genom att man lägger sin mobil mot butikens kortläsare. Det ska bli säkrare och mer användarvänligt.

2018 har sagts bli det år då de kontaktlösa betalningarna slår igenom i Sverige. Butiker investerar i betalterminaler med NFC-läsare och bankerna ger ut NFC-kort som kunden bara blippar.

Det är inte för tidigt. Kortutgivarna kräver att alla handlare i Europa som vill fortsätta ta emot kort ska ställa om till kontaktlöst senast den 31 december 2019.

Men NFC-korten är inte framtidslösningen utan bara ett mellansteg. Den riktiga lösningen är just apparna som genom engångskoder, så kallade tokens, genomför transaktioner.

Peter Fredell är vd på Glase Fin Tech, som till helt nyligen hette Seqr, och som vid årsskiftet köptes ut från börsnoterade Seamless.

Vi ses en dag i april då den nya tjänsten ska sjösättas. Alla kunder som har en seqr-app kommer morgonen efter att vakna med en Glase-app istället. Kunderna är en miljon och finns i dag i 15 länder.

Peter Fredell är glatt förväntansfull och övertygad om att åratals hårt arbete och 600 miljoner i utvecklingskostnad nu ska ge resultat.

– Högre säkerhet och lägre kostnader är de stora vinsterna med att använda app i stället för fysiska kort, säger han och förklarar att ett NFC-kort alltid har sin antenn påslagen. Därför går det att skimma med antenner som fångar upp signalerna.

Mobilen slår bara på antennen när appen aktiveras. Den är påslagen den korta stund transaktionen tar. Dessutom överförs ingen information. Inga kortnummer, inga person- eller adressuppgifter finns med. Transaktionen genomförs med hjälp av en tillfällig kod som försvinner.

Dessutom är korten dyra. Att förse en ny kund med kort kostar omkring 500 kronor. Enligt Peter Fredell är kostnaden för att få ombord en ny app-kund 12 kronor.

En tredje stor fördel är att Glase är en globalt homogen produkt:

I dag går det att betala med appen i alla kontaktlösa terminaler över hela världen. En ny funktion är också att det går att skicka pengar i realtid mellan alla som har appen över hela världen.

Han framhåller att det förutom Glase bara finns tre globala betalappar – Apple Pay, Ali Pay och Samsung Pay.

Guldläge alltså. Namnet Glase syftar på det. Det ska uttalas som det låter på svenska. Glase var ett träd med guldlöv som stod vid ingången till Valhall enligt den nordiska mytologin.

– De flesta kommer nog att uttala det som amerikanska glaze, glasyren på kakan, och det är heller inte fel, säger Peter Fredell.

Mer om: Glase | Peter Fredell


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apotea nära miljardgränsen

Rekordbra första halvår för nätapoteket.

De ska möjliggöra kontantuttag i handeln

Kinesisk jätte vill till Europa

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185