23948sdkhjf

Korten flyttar in i mobilen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I dagarna har en betalapp lanserats som gör det enklare att betala med mobilen. Det är svenska betaltjänstföretaget SEQR som bytt namn till Glase och gjort tjänsten mer användarvänlig.

Lanseringen av Glase är en del i hela fin-tech-världens strävan att på sikt få bort plastkorten. De stora kortutgivarna strävar alla mot att korten ska flytta in i mobilen. Betalningarna ska ske genom att man lägger sin mobil mot butikens kortläsare. Det ska bli säkrare och mer användarvänligt.

Läs också: Betaltjänsten Glase lägger ner

2018 har sagts bli det år då de kontaktlösa betalningarna slår igenom i Sverige. Butiker investerar i betalterminaler med NFC-läsare och bankerna ger ut NFC-kort som kunden bara blippar.

Det är inte för tidigt. Kortutgivarna kräver att alla handlare i Europa som vill fortsätta ta emot kort ska ställa om till kontaktlöst senast den 31 december 2019.

Men NFC-korten är inte framtidslösningen utan bara ett mellansteg. Den riktiga lösningen är just apparna som genom engångskoder, så kallade tokens, genomför transaktioner.

Peter Fredell är vd på Glase Fin Tech, som till helt nyligen hette Seqr, och som vid årsskiftet köptes ut från börsnoterade Seamless.

Vi ses en dag i april då den nya tjänsten ska sjösättas. Alla kunder som har en seqr-app kommer morgonen efter att vakna med en Glase-app istället. Kunderna är en miljon och finns i dag i 15 länder.

Peter Fredell är glatt förväntansfull och övertygad om att åratals hårt arbete och 600 miljoner i utvecklingskostnad nu ska ge resultat.

– Högre säkerhet och lägre kostnader är de stora vinsterna med att använda app i stället för fysiska kort, säger han och förklarar att ett NFC-kort alltid har sin antenn påslagen. Därför går det att skimma med antenner som fångar upp signalerna.

Mobilen slår bara på antennen när appen aktiveras. Den är påslagen den korta stund transaktionen tar. Dessutom överförs ingen information. Inga kortnummer, inga person- eller adressuppgifter finns med. Transaktionen genomförs med hjälp av en tillfällig kod som försvinner.

Dessutom är korten dyra. Att förse en ny kund med kort kostar omkring 500 kronor. Enligt Peter Fredell är kostnaden för att få ombord en ny app-kund 12 kronor.

En tredje stor fördel är att Glase är en globalt homogen produkt:

I dag går det att betala med appen i alla kontaktlösa terminaler över hela världen. En ny funktion är också att det går att skicka pengar i realtid mellan alla som har appen över hela världen.

Han framhåller att det förutom Glase bara finns tre globala betalappar – Apple Pay, Ali Pay och Samsung Pay.

Guldläge alltså. Namnet Glase syftar på det. Det ska uttalas som det låter på svenska. Glase var ett träd med guldlöv som stod vid ingången till Valhall enligt den nordiska mytologin.

– De flesta kommer nog att uttala det som amerikanska glaze, glasyren på kakan, och det är heller inte fel, säger Peter Fredell.

Mer om: Glase | Peter Fredell
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125