23948sdkhjf

Korten flyttar in i mobilen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I dagarna har en betalapp lanserats som gör det enklare att betala med mobilen. Det är svenska betaltjänstföretaget SEQR som bytt namn till Glase och gjort tjänsten mer användarvänlig.

Lanseringen av Glase är en del i hela fin-tech-världens strävan att på sikt få bort plastkorten. De stora kortutgivarna strävar alla mot att korten ska flytta in i mobilen. Betalningarna ska ske genom att man lägger sin mobil mot butikens kortläsare. Det ska bli säkrare och mer användarvänligt.

2018 har sagts bli det år då de kontaktlösa betalningarna slår igenom i Sverige. Butiker investerar i betalterminaler med NFC-läsare och bankerna ger ut NFC-kort som kunden bara blippar.

Det är inte för tidigt. Kortutgivarna kräver att alla handlare i Europa som vill fortsätta ta emot kort ska ställa om till kontaktlöst senast den 31 december 2019.

Men NFC-korten är inte framtidslösningen utan bara ett mellansteg. Den riktiga lösningen är just apparna som genom engångskoder, så kallade tokens, genomför transaktioner.

Peter Fredell är vd på Glase Fin Tech, som till helt nyligen hette Seqr, och som vid årsskiftet köptes ut från börsnoterade Seamless.

Vi ses en dag i april då den nya tjänsten ska sjösättas. Alla kunder som har en seqr-app kommer morgonen efter att vakna med en Glase-app istället. Kunderna är en miljon och finns i dag i 15 länder.

Peter Fredell är glatt förväntansfull och övertygad om att åratals hårt arbete och 600 miljoner i utvecklingskostnad nu ska ge resultat.

– Högre säkerhet och lägre kostnader är de stora vinsterna med att använda app i stället för fysiska kort, säger han och förklarar att ett NFC-kort alltid har sin antenn påslagen. Därför går det att skimma med antenner som fångar upp signalerna.

Mobilen slår bara på antennen när appen aktiveras. Den är påslagen den korta stund transaktionen tar. Dessutom överförs ingen information. Inga kortnummer, inga person- eller adressuppgifter finns med. Transaktionen genomförs med hjälp av en tillfällig kod som försvinner.

Dessutom är korten dyra. Att förse en ny kund med kort kostar omkring 500 kronor. Enligt Peter Fredell är kostnaden för att få ombord en ny app-kund 12 kronor.

En tredje stor fördel är att Glase är en globalt homogen produkt:

I dag går det att betala med appen i alla kontaktlösa terminaler över hela världen. En ny funktion är också att det går att skicka pengar i realtid mellan alla som har appen över hela världen.

Han framhåller att det förutom Glase bara finns tre globala betalappar – Apple Pay, Ali Pay och Samsung Pay.

Guldläge alltså. Namnet Glase syftar på det. Det ska uttalas som det låter på svenska. Glase var ett träd med guldlöv som stod vid ingången till Valhall enligt den nordiska mytologin.

– De flesta kommer nog att uttala det som amerikanska glaze, glasyren på kakan, och det är heller inte fel, säger Peter Fredell.

Mer om: Glase | Peter Fredell


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Loomis skriver jätteavtal i USA

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jula och Thon i stort samarbete

Arkiv

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

Jollyroom riskerar vite på tre miljoner

Då ger köpcentrumen vika

Nu ökar försäljningen – men trenden kan vända snabbt.

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Entreprenören öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

Miljardbrotten som ingen talar högt om

Så kapar, förfalskar och utnyttjar bedragarna bolagen och beställer varor för miljarder. Handeln och leverantörerna betalar priset.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Lindt öppnar flaggskeppsbutik i centrala Stockholm

Snart kan alla chokladälskare shoppa godsaker centralt.

1 000 kvadratmeter herrmode

Holmens Herr byter läge på en av butikerna i Göteborg.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

1

Ännu en Ica-butik läggs ned

En vecka sedan sist – nu går nästa Ica-butik i graven.

2

Bolist öppnar ny butik

På nytt jobb
O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Black Friday tar av julhandeln

Ökad jämställdhet mål inom bygghandeln

Nu är Googles betallösning här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205