23948sdkhjf

Korten flyttar in i mobilen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I dagarna har en betalapp lanserats som gör det enklare att betala med mobilen. Det är svenska betaltjänstföretaget SEQR som bytt namn till Glase och gjort tjänsten mer användarvänlig.

Lanseringen av Glase är en del i hela fin-tech-världens strävan att på sikt få bort plastkorten. De stora kortutgivarna strävar alla mot att korten ska flytta in i mobilen. Betalningarna ska ske genom att man lägger sin mobil mot butikens kortläsare. Det ska bli säkrare och mer användarvänligt.

Läs också: Betaltjänsten Glase lägger ner

2018 har sagts bli det år då de kontaktlösa betalningarna slår igenom i Sverige. Butiker investerar i betalterminaler med NFC-läsare och bankerna ger ut NFC-kort som kunden bara blippar.

Det är inte för tidigt. Kortutgivarna kräver att alla handlare i Europa som vill fortsätta ta emot kort ska ställa om till kontaktlöst senast den 31 december 2019.

Men NFC-korten är inte framtidslösningen utan bara ett mellansteg. Den riktiga lösningen är just apparna som genom engångskoder, så kallade tokens, genomför transaktioner.

Peter Fredell är vd på Glase Fin Tech, som till helt nyligen hette Seqr, och som vid årsskiftet köptes ut från börsnoterade Seamless.

Vi ses en dag i april då den nya tjänsten ska sjösättas. Alla kunder som har en seqr-app kommer morgonen efter att vakna med en Glase-app istället. Kunderna är en miljon och finns i dag i 15 länder.

Peter Fredell är glatt förväntansfull och övertygad om att åratals hårt arbete och 600 miljoner i utvecklingskostnad nu ska ge resultat.

– Högre säkerhet och lägre kostnader är de stora vinsterna med att använda app i stället för fysiska kort, säger han och förklarar att ett NFC-kort alltid har sin antenn påslagen. Därför går det att skimma med antenner som fångar upp signalerna.

Mobilen slår bara på antennen när appen aktiveras. Den är påslagen den korta stund transaktionen tar. Dessutom överförs ingen information. Inga kortnummer, inga person- eller adressuppgifter finns med. Transaktionen genomförs med hjälp av en tillfällig kod som försvinner.

Dessutom är korten dyra. Att förse en ny kund med kort kostar omkring 500 kronor. Enligt Peter Fredell är kostnaden för att få ombord en ny app-kund 12 kronor.

En tredje stor fördel är att Glase är en globalt homogen produkt:

I dag går det att betala med appen i alla kontaktlösa terminaler över hela världen. En ny funktion är också att det går att skicka pengar i realtid mellan alla som har appen över hela världen.

Han framhåller att det förutom Glase bara finns tre globala betalappar – Apple Pay, Ali Pay och Samsung Pay.

Guldläge alltså. Namnet Glase syftar på det. Det ska uttalas som det låter på svenska. Glase var ett träd med guldlöv som stod vid ingången till Valhall enligt den nordiska mytologin.

– De flesta kommer nog att uttala det som amerikanska glaze, glasyren på kakan, och det är heller inte fel, säger Peter Fredell.

Mer om: Glase | Peter Fredell
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar - fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144