23948sdkhjf

Korten flyttar in i mobilen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I dagarna har en betalapp lanserats som gör det enklare att betala med mobilen. Det är svenska betaltjänstföretaget SEQR som bytt namn till Glase och gjort tjänsten mer användarvänlig.

Lanseringen av Glase är en del i hela fin-tech-världens strävan att på sikt få bort plastkorten. De stora kortutgivarna strävar alla mot att korten ska flytta in i mobilen. Betalningarna ska ske genom att man lägger sin mobil mot butikens kortläsare. Det ska bli säkrare och mer användarvänligt.

Läs också: Betaltjänsten Glase lägger ner

2018 har sagts bli det år då de kontaktlösa betalningarna slår igenom i Sverige. Butiker investerar i betalterminaler med NFC-läsare och bankerna ger ut NFC-kort som kunden bara blippar.

Det är inte för tidigt. Kortutgivarna kräver att alla handlare i Europa som vill fortsätta ta emot kort ska ställa om till kontaktlöst senast den 31 december 2019.

Men NFC-korten är inte framtidslösningen utan bara ett mellansteg. Den riktiga lösningen är just apparna som genom engångskoder, så kallade tokens, genomför transaktioner.

Peter Fredell är vd på Glase Fin Tech, som till helt nyligen hette Seqr, och som vid årsskiftet köptes ut från börsnoterade Seamless.

Vi ses en dag i april då den nya tjänsten ska sjösättas. Alla kunder som har en seqr-app kommer morgonen efter att vakna med en Glase-app istället. Kunderna är en miljon och finns i dag i 15 länder.

Peter Fredell är glatt förväntansfull och övertygad om att åratals hårt arbete och 600 miljoner i utvecklingskostnad nu ska ge resultat.

– Högre säkerhet och lägre kostnader är de stora vinsterna med att använda app i stället för fysiska kort, säger han och förklarar att ett NFC-kort alltid har sin antenn påslagen. Därför går det att skimma med antenner som fångar upp signalerna.

Mobilen slår bara på antennen när appen aktiveras. Den är påslagen den korta stund transaktionen tar. Dessutom överförs ingen information. Inga kortnummer, inga person- eller adressuppgifter finns med. Transaktionen genomförs med hjälp av en tillfällig kod som försvinner.

Dessutom är korten dyra. Att förse en ny kund med kort kostar omkring 500 kronor. Enligt Peter Fredell är kostnaden för att få ombord en ny app-kund 12 kronor.

En tredje stor fördel är att Glase är en globalt homogen produkt:

I dag går det att betala med appen i alla kontaktlösa terminaler över hela världen. En ny funktion är också att det går att skicka pengar i realtid mellan alla som har appen över hela världen.

Han framhåller att det förutom Glase bara finns tre globala betalappar – Apple Pay, Ali Pay och Samsung Pay.

Guldläge alltså. Namnet Glase syftar på det. Det ska uttalas som det låter på svenska. Glase var ett träd med guldlöv som stod vid ingången till Valhall enligt den nordiska mytologin.

– De flesta kommer nog att uttala det som amerikanska glaze, glasyren på kakan, och det är heller inte fel, säger Peter Fredell.

Mer om: Glase | Peter Fredell
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Jula i god form

Arkiv

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Butikerna hyllar vårbudgeten

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194