23948sdkhjf

Kampen om kunddatan har bara börjat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Konsumenterna vinnare enligt Icas framtidsrapport.

I sin nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” målar Ica upp en framtid där konsumenterna tagit makten över sina egna data.

Läs också: Köpcentrumjätte värvar från Ica

– Frågan om konsumenternas data och personuppgifter är brännhet och det mesta talar för att den kommer att fortsätta vara det även år 2030. Enligt vår rapport ser vi ett maktskifte där kunden bara delar sin egna data om de ser en betydande uppsida och känner förtroende för företaget, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Icagruppen.

Rapporten är en uppföljning av förra årets framtidsrapport som siktade på 2040 och till stor del byggde på intervjuer med ungdomar födda på 2000-talet. I år är siktet inställt närmare, på 2030, och rapporten bygger både på intervjuer med experter och konsument- och startup-undersökningar som genomförts av Novus. Rapporten är sammanställd av Ica och trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Data, mening och lycka är de tre nyckelord som trendspanarna kommit fram till kommer att vara vägledande för utvecklingen de kommande tolv åren.
Den nya dataskyddslagen GDPR som införs i år kommer bara att vara startskottet för en utveckling där konsumenterna till slut kommer att stå som segrare. ”Vinnarna är 2030 vi själva och de handelsaktörer som bäst och etiskt kan leverera skräddarsydda erbjudanden utifrån våra persondata, värderingar och uppsatta mål”, heter det i rapporten.
Till hjälp kommer vi att ha personliga assistenter som bygger på AI, artificiell intelligens, där dagens enkla assistenter från Google och Amazon bara är obetydliga förelöpare.
Det innebär dock att vi som konsumenter kommer att ställa högre krav på de som vill använda våra kunddata för att skräddarsy erbjudanden åt oss. Lösningen blir kanske att vi skriver årsavtal med de handelsföretag vi litar på.

De fysiska butikerna och handelsplatserna kommer att behöva satsa betydligt mer på upplevelser och bli platser där vi själva skapar och agerar tilllsammans med andra för att optimera den upplevda lycka.
Eller som det heter i rapporten: ”Den nya handelsplatsen erbjuder inte bara matvaror till försäljning, utan faciliterar också aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela – kors och tvärs genom brancher och kategorier.

För handelsföretagen gäller det också att aktivt arbeta för att förbättra världen. ”Företag som inte bryr sig om klimatet och samhället finner inga skyltfönster till oss konsumenter”, heter det i rapporten.

Rapporten går att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

4 959 759 kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Här stänger modekedjan

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Arkiv

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.14