23948sdkhjf

Våryra i modehandeln

Vårväder och positiv kalendereffekt drev på modeförsäljningen i april, enligt månadens Stilindex från Svensk Handel Stil.

Försäljningen i av kläder i fysiska butiker och på nätet, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,6 procent i april jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skohandeln visar en rejäl ökning om 22,5 procent. 

– Aprilförsäljningen för modehandeln blev en riktig solskenshistoria och kanske ännu bättre än förväntat med en ökning för skohandeln med hela 22,5 procent. Även klädhandeln hade en bra månad och ökade med 5,6 procent, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.

Hittills i år har dock klädförsäljningen backat med 2,6 procent och skoförsäljningen hamnar på -1,9 procent för årets fyra första månader.

– Skohandeln är ännu mer väderberoende än klädhandeln och har ofta en väldigt slagig försäljning. Mars i år gick ner med hela 19,6 procent. Då april är en större försäljningsmånad tog skohandeln igen marstappet och lite till. Detsamma gäller klädhandeln som tappade 4,5 procent i mars, säger Mikael Sandström.

April påverkade modeförsäljningen positivt med delvis fint vårväder, kalenderpåverkan med en försäljningsdag mer och en svag jämförelsemånad. Även maj har en svag jämförelsemånad men trots det så väntar sig Svensk Handel Stil ingen superförsäljning då enligt branschorganisationen ”stora försäljningsökningar brukar följas av en mer modest försäljning månaden därpå varför vi ska hålla i hatten och inte vara överdrivet optimistiska inför maj månads försäljning”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078