23948sdkhjf

Våryra i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Vårväder och positiv kalendereffekt drev på modeförsäljningen i april, enligt månadens Stilindex från Svensk Handel Stil.

Försäljningen i av kläder i fysiska butiker och på nätet, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,6 procent i april jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skohandeln visar en rejäl ökning om 22,5 procent. 

– Aprilförsäljningen för modehandeln blev en riktig solskenshistoria och kanske ännu bättre än förväntat med en ökning för skohandeln med hela 22,5 procent. Även klädhandeln hade en bra månad och ökade med 5,6 procent, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.

Hittills i år har dock klädförsäljningen backat med 2,6 procent och skoförsäljningen hamnar på -1,9 procent för årets fyra första månader.

– Skohandeln är ännu mer väderberoende än klädhandeln och har ofta en väldigt slagig försäljning. Mars i år gick ner med hela 19,6 procent. Då april är en större försäljningsmånad tog skohandeln igen marstappet och lite till. Detsamma gäller klädhandeln som tappade 4,5 procent i mars, säger Mikael Sandström.

April påverkade modeförsäljningen positivt med delvis fint vårväder, kalenderpåverkan med en försäljningsdag mer och en svag jämförelsemånad. Även maj har en svag jämförelsemånad men trots det så väntar sig Svensk Handel Stil ingen superförsäljning då enligt branschorganisationen ”stora försäljningsökningar brukar följas av en mer modest försäljning månaden därpå varför vi ska hålla i hatten och inte vara överdrivet optimistiska inför maj månads försäljning”.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskedja drar upp volymen

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

Arkiv

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

Butikskoncept i konkurs

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Artist in i nätapotek

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Bygghandeln minskar – men ökar

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Galleria med nya modekoncept

Här är de nya ministrarna

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Här stänger Polarn O. Pyret

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182