Så ska Elly Pistol växa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget satsar mot Nordamerika med nytt kapital och ny vd. Därtill välkomnas återförsäljare.

Peter Lenerius går in som vd för Elly Pistol. Därtill får modeföretaget tillskott om 2,4 miljoner kronor från befintliga och nya ägare; däribland JNE Invest samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

Varumärket grundades av Cecilia de Champs 2015 och pengarna och den nya organisationen ska bädda för fortsatt tillväxt i bland annat USA. Avtal har tecknats med distributörer och agenten The Park Showroom i både USA och Kanada och målsättning för varumärket, som växt genom digitalt och sociala medier, är att nå även fysiska butiker. Medverkar i finansieringsrundan gör bland annat JNE Invest, samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

– Vår största marknad är fortfarande Sverige, eftersom det är det enda land vi aktivt marknadsfört oss i än så länge, men tack vare vår e-handel och kommunikationen med våra kunder via digitala kanaler ser vi att intresset från USA växer snabbt, säger Cecilia de Champs, grundare av Elly Pistol i en kommentar.

Elly Pistol har försäljning i 40 länder och varumärket har till dags dato haft försäljning via egna digitala kanaler men ska nu även möta efterfrågan från återförsäljare. Inför hösten 2018 ska ett antal butiker väljas ut, både i Norden och USA,som ska få sälja varumärket.

Nya vd:n Peter Lenerius kommer närmast från en position som Nordisk vd för det Kaliforniska surf- och lifestyle-varumärket Hang Ten. Han har tidigare i egenskap av global vd varit ansvarig för varumärkesförflyttningen och internationaliseringen av sportvarumärket Rehband.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Nyhetsbrev

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Arkiv

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.63