23948sdkhjf

E-handeln mest optimistisk

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Framtidstron går nedåt för fysisk handel samtidigt som e-handlarna är mer optimistiska.

I april förde våren med sig en ökad optimism inom detaljhandeln, efter flera månader av bristande framtidstro. Nu går dock förväntningarna nedåt igen. Det visar Handelsbarometern för maj månad. Framtidsindex landar för fysisk butik på 93,7, vilket innebär en nedgång med 1,5 enheter samt att framtidsindikatorn är 9,6 enheter lägre än i maj förra året. 

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

För e-handeln ligger förväntningarna på 120,5 – en ökning med 2,2 enheter jämfört med april.

– Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Förväntningarna på försäljningen minskade med 2,5 enheter till 96,8 i fysisk butik. Inom e-handeln ökade de istället med 6,1 enheter till 138,0.

Förväntningarna på antalet anställda minskade både i butik och e-handel, med 2,1 enheter till 92,8 och 4,3 enheter till 115,9. Motsvarande siffror för lönsamheten är +0,2 enheter till 91,4 för fysisk butik och +4,8 till 107,4 för e-handeln.

Läs också: Snöfall tvingade Coop att stänga e-handeln

Traditionsenligt ligger tron på den egna butiken högre än för den fysiska handeln i stort: 102,6 (-2,0 enheter) respektive 93,7 (-1,5).

Liksom i april har dagligvaruhandeln en mer optimistisk syn på framtiden än sällanköpsvaruhandeln: 98,6 (-1,0 enheter) respektive 88,9 (-1,7).

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

16 nya butiker i fjol

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137