E-handeln mest optimistisk

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Framtidstron går nedåt för fysisk handel samtidigt som e-handlarna är mer optimistiska.

I april förde våren med sig en ökad optimism inom detaljhandeln, efter flera månader av bristande framtidstro. Nu går dock förväntningarna nedåt igen. Det visar Handelsbarometern för maj månad. Framtidsindex landar för fysisk butik på 93,7, vilket innebär en nedgång med 1,5 enheter samt att framtidsindikatorn är 9,6 enheter lägre än i maj förra året. 

Läs också: Han går från Ica till Hobbex

För e-handeln ligger förväntningarna på 120,5 – en ökning med 2,2 enheter jämfört med april.

– Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Förväntningarna på försäljningen minskade med 2,5 enheter till 96,8 i fysisk butik. Inom e-handeln ökade de istället med 6,1 enheter till 138,0.

Förväntningarna på antalet anställda minskade både i butik och e-handel, med 2,1 enheter till 92,8 och 4,3 enheter till 115,9. Motsvarande siffror för lönsamheten är +0,2 enheter till 91,4 för fysisk butik och +4,8 till 107,4 för e-handeln.

Läs också: Värmen sänker tron på framtiden

Traditionsenligt ligger tron på den egna butiken högre än för den fysiska handeln i stort: 102,6 (-2,0 enheter) respektive 93,7 (-1,5).

Liksom i april har dagligvaruhandeln en mer optimistisk syn på framtiden än sällanköpsvaruhandeln: 98,6 (-1,0 enheter) respektive 88,9 (-1,7).

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Särskild avgift på plastförpackningar?

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194