23948sdkhjf

E-handeln mest optimistisk

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Framtidstron går nedåt för fysisk handel samtidigt som e-handlarna är mer optimistiska.

I april förde våren med sig en ökad optimism inom detaljhandeln, efter flera månader av bristande framtidstro. Nu går dock förväntningarna nedåt igen. Det visar Handelsbarometern för maj månad. Framtidsindex landar för fysisk butik på 93,7, vilket innebär en nedgång med 1,5 enheter samt att framtidsindikatorn är 9,6 enheter lägre än i maj förra året. 

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

För e-handeln ligger förväntningarna på 120,5 – en ökning med 2,2 enheter jämfört med april.

– Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Förväntningarna på försäljningen minskade med 2,5 enheter till 96,8 i fysisk butik. Inom e-handeln ökade de istället med 6,1 enheter till 138,0.

Förväntningarna på antalet anställda minskade både i butik och e-handel, med 2,1 enheter till 92,8 och 4,3 enheter till 115,9. Motsvarande siffror för lönsamheten är +0,2 enheter till 91,4 för fysisk butik och +4,8 till 107,4 för e-handeln.

Läs också: Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Traditionsenligt ligger tron på den egna butiken högre än för den fysiska handeln i stort: 102,6 (-2,0 enheter) respektive 93,7 (-1,5).

Liksom i april har dagligvaruhandeln en mer optimistisk syn på framtiden än sällanköpsvaruhandeln: 98,6 (-1,0 enheter) respektive 88,9 (-1,7).

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington ökar utdelningen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Fyra nya Byggmax-butiker

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Lokalbyte för Esprit

Nyhetsbrev

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Arkiv

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.217