23948sdkhjf

Kortbedrägerierna ökar lavinartat

”Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder” – Kortbedrägerierna har ökat med 50 procent i år men e-handlarnas intresse för att införa säkerhetsåtgärder är svalt. Det hoppas polisen på att kunna ändra.

Förra året anmäldes 80 000 bedrägerier i form av card not present, CNP – där köp genomförs med stulna kortuppgifter.

– Vi fick in 80 000 anmälningar förra året men vi räknar med att mörkertalet är dubbelt så stort. CNP är det vanligaste brottet i världen, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Nationellt bedrägericenter på Polisen till Dagens Handel.

CNP-köp genomförs med stulna kortuppgifter som man kommer över via dataintrång på större organisationer och företag. Uppgifterna säljs sedan via så kallade cardingsajter på Darknet. År 2017 stals 4,7 miljarder dataposter globalt.

Ökade med 50 procent i år

Antalet CNP-köp gick upp med fem procent förra året vilket gör det till den bedrägerityp som ökar mest. Under de första fyra månaderna i år gick de upp med 50 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Det kan se mörkt ut men det finns åtgärder för att komma till bukt med problemet och skydda konsumenterna från bedrägerier. Ett sätt är att införa säkerhetstjänsten 3D Secure, som i e-handeln kan ses i form av bland annat Verified by Visa eller Mastercard Secure Code. Den går ut på att konsumenten förutom sina kortuppgifter även måste ange ett personligt lösenord för att genomföra ett köp.

Påverkar inte affären

Ett företag som infört 3D Secure är den digitala marknadsplatsen Tradera. Det ledde till att antalet kortbedrägerier på sidan minskade med 97 procent under det första året. Tradera såg också att den extra säkerhetsåtgärden inte påverkade affären negativt. Det var alltså inte så att kunderna drog sig för att handla.

– E-handlarna har inget eget sug efter att ansluta sig till 3D Secure. Man tänker bara på snabbheten och är orolig för att förlora kunder. Tradera är dock ett exempel på att det inte påverkar affären. Jag tror att man som handlare snarare kan använda sin höjda säkerhet som ett säljargument, säger Jan Olsson.

– Vi förespråkar att alla nätbutiker ska ansluta sig till 3D Secure och att man ska informera tidigt och tydligt om att man har det. Bland annat kontaktar vi de företag där vi ser att de stulna kortuppgifterna används mest och informerar dem om vad de kan göra åt saken.

Vänder sig även till bankerna

I kampen mot bedrägerierna vänder sig polisen även till bankerna.

– Man kan göra som Nordea, där kortet alltid är spärrat för internetköp om man inte loggar in och låser upp det med BankID. Sedan är kortet bara upplåst i en timme. Det har fått bort 60 procent av bedrägerierna men även bankerna är skeptiska till sådana åtgärder för att de är rädda att förlora kunder, säger Jan Olsson.

Artikeln är en del av vårt tema om Säkerhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125