23948sdkhjf

Uppåt för Clas Ohlson i april

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Nu ligger fokus på den nya strategin – satsar på digitalisering.

Clas Ohlsons försäljning landade på 581 miljoner kronor i april. Det innebär att den ökade med 10 procent jämfört med samma månad året innan. Försäljningstillväxten i jämförbara enheter och lokal valuta uppgick till fem procent och online-försäljningen gick upp med 64 procent till 29 miljoner kronor.

Läs också: Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Försäljningen påverkas bland annat positivt av att april i år innehöll fler handelsdagar än förra året.

Försäljningen var traditionsenligt störst på den svenska marknaden där den landade på 252 miljoner kronor – en ökning med fyra procent jämfört med 242 miljoner året innan. Inte långt efter kom Norge med 241 miljoner (209 miljoner i april året innan). I Finland landade försäljningen på 68 miljoner (58) medan marknaderna utanför Norden drog in 20 miljoner (18).

Sedan april 2017 har antalet Clas Ohlson-butiker utökats netto med 13 och företaget har nu totalt 229 butiker.

April är i dagsläget den sista månaden i det fjärde kvartalet 2017/18. Enligt företagets nya strategi ska det nu ses som det första kvartalet. Den nya tillväxtstrategin presenterades den 3 maj och innebär bland annat ett stort fokus på digitalisering samt en utökning av tjänsteutbudet.

– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176