Uppåt för Clas Ohlson i april

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Nu ligger fokus på den nya strategin – satsar på digitalisering.

Clas Ohlsons försäljning landade på 581 miljoner kronor i april. Det innebär att den ökade med 10 procent jämfört med samma månad året innan. Försäljningstillväxten i jämförbara enheter och lokal valuta uppgick till fem procent och online-försäljningen gick upp med 64 procent till 29 miljoner kronor.

Läs också: Het juli för Clas Ohlson

Försäljningen påverkas bland annat positivt av att april i år innehöll fler handelsdagar än förra året.

Försäljningen var traditionsenligt störst på den svenska marknaden där den landade på 252 miljoner kronor – en ökning med fyra procent jämfört med 242 miljoner året innan. Inte långt efter kom Norge med 241 miljoner (209 miljoner i april året innan). I Finland landade försäljningen på 68 miljoner (58) medan marknaderna utanför Norden drog in 20 miljoner (18).

Sedan april 2017 har antalet Clas Ohlson-butiker utökats netto med 13 och företaget har nu totalt 229 butiker.

April är i dagsläget den sista månaden i det fjärde kvartalet 2017/18. Enligt företagets nya strategi ska det nu ses som det första kvartalet. Den nya tillväxtstrategin presenterades den 3 maj och innebär bland annat ett stort fokus på digitalisering samt en utökning av tjänsteutbudet.

– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Mer om: Clas Ohlson


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Nyhetsbrev

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192