23948sdkhjf

Uppåt för Clas Ohlson i april

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Nu ligger fokus på den nya strategin – satsar på digitalisering.

Clas Ohlsons försäljning landade på 581 miljoner kronor i april. Det innebär att den ökade med 10 procent jämfört med samma månad året innan. Försäljningstillväxten i jämförbara enheter och lokal valuta uppgick till fem procent och online-försäljningen gick upp med 64 procent till 29 miljoner kronor.

Läs också: Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Försäljningen påverkas bland annat positivt av att april i år innehöll fler handelsdagar än förra året.

Försäljningen var traditionsenligt störst på den svenska marknaden där den landade på 252 miljoner kronor – en ökning med fyra procent jämfört med 242 miljoner året innan. Inte långt efter kom Norge med 241 miljoner (209 miljoner i april året innan). I Finland landade försäljningen på 68 miljoner (58) medan marknaderna utanför Norden drog in 20 miljoner (18).

Sedan april 2017 har antalet Clas Ohlson-butiker utökats netto med 13 och företaget har nu totalt 229 butiker.

April är i dagsläget den sista månaden i det fjärde kvartalet 2017/18. Enligt företagets nya strategi ska det nu ses som det första kvartalet. Den nya tillväxtstrategin presenterades den 3 maj och innebär bland annat ett stort fokus på digitalisering samt en utökning av tjänsteutbudet.

– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Nyhetsbrev

Jula i god form

Arkiv

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Så mycket ska Sportamore växa

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128