23948sdkhjf

Akut hjälp i detaljhandelsskiftet

Två erfarna konsulter hjälper fastighetsägare och handel att anpassa sig till det förändrade konsumtionsbeteendet.

Förändrade konsumtionsmönster ger ett starkt förändringstryck på detaljhandeln. Omställningen förändrar lokalbehoven. Ett par erfarna konsulter har slagit sig ihop för att hjälpa fastighetsägare och handlare att hitta nya möjligheter.

I mindre städer runt om i Sverige lägger kedjorna ner butiker och lämnar lokaler som behöver komma till användning på nya sätt. E-handeln tar sin tribut säger en del uppgivet och förutspår stadskärnornas död.

Pernilla Karvia är vd för fastighetskonsultbolaget Frontage, med inriktning på både detaljhandel och mat&dryck, och Patrik Engman driver konsultföretaget Egnes med inriktning på mat&dryck.

De båda bolagen har ingått partnerskap för att tillsammans erbjuda tjänster till fastighetsägare och handlare som behöver hjälp att förnya sig. Deras mål är att skapa butiker och handelsplatser där ytorna används på ett kreativt och lönsamt sätt.

– Fastighetsägare och hyresgäster har varit vana vid långa kontrakt och ständigt stigande lokalhyror. Men nu är de i en omställningsprocess – många handlare finner att det inte längre är lika lönsamt med stora ytor. Sitter man då med många år kvar på ett kontrakt på en för stor lokal gäller det att vara kreativ. Man kan exempelvis släppa in en ny aktör som tar en del av lokalen och tillför en tjänst eller kompletterande produkter som ökar attraktiviteten, säger Pernilla Karvia.

Patrik Engman framhåller att förändrade konsumentvanor innebär en mängd nya möjligheter både för fastighetsägare och handlare.

Ett exempel de lyfter fram är lågprisvaruhuset GeKås i Ullared:

– Gekås är som Barbapapa – det kan förändras och omformas efter kundernas behov. Det låga priset är basen, men det som lockar kunderna att komma tillbaka är att det alltid känns nytt. Puben, campingen och lekmöjligheterna gör att hela familjen uppskattar ett besök.

Själva är de inne på samma tankar – att skapa flexibla koncept som ska kännas unika.

Pernilla Karvia, som i många år suttit i den jury som delar ut Retail Awards-priset Årets butikskoncept säger att det är få svenska butiker som sticker ut:

Egentligen skulle det inte behöva vara så märkvärdigt: en butik som säljer vinterjackor skulle kunna ha ett frysrum att testa jackan i, den som säljer regnjackor skulle kunna ha en dusch.

En bra mix av varor och tjänster skulle också kunna skapa drag. Skönhetsbehandlingar i kosmetikbutiken är en idé bland många.

Den växande e-handeln har gett butiken nya roller. När de fysiska butikskedjorna fortfarande ser butiken som platsen där de ska tjäna sina pengar, använder e-handlaren butiken som marknadsföring för sin egentliga affär – att sälja på nätet.

– Fastighetsägare behöver förstå detta och tänka mycket mindre fyrkantigt – tiden är förbi då det gick att hela tiden driva upp hyran i förvissning om att det skulle komma en ännu mer betalningsvillig handlare och ta lokalen om en handlare inte klarade kostnaderna, säger Pernilla Karvia.

Hon talar i stället om flexibla lokaler, kortare kontrakt, möjligheter att ge mindre och nystartade företag hyresrabatter för att de bidrar till att göra en fastighet mer levande och attraktiv för kunderna.

Den tekniska utvecklingen driver förändringen i kundbeteende. För att butikskedjorna framöver ska klara sig krävs det att de möter kunden både digitalt och fysiskt. Kunden vill ha lätt att hitta, och om en vara inte finns i butiken är det handlaren som ska se till att kunden kan få sin vara snabbt.

– Butiken har en viktig roll i logistikkedjan, säger Pernilla Karvia.

Att handla på nätet, hämta i butik, prova och eventuellt returnera, eller omvänt att prova i butik och göra en nätbeställning och få hemskickat, allt ska vara möjligt.

Den fysiska butiken har ett trumfkort: det mänskliga mötet.

– Det går att göra så mycket mer av det, säger Patrik Engman. Tänk om fler kedjor använde tekniken så att de har koll på kundens skostorlek och kragnummer. Det skulle förenkla inköpen, och kunden skulle samtidigt känna sig VIP:ad och av bekvämlighetsskäl lojal.

Pernilla Karvia anser att svenskarna är duktiga på att använda ny teknik, men att handlarna sitter fast i gammalt tänk och behöver hjälp på traven för att dra nytta av möjligheterna.

Dagligvaruhandeln håller också på att förändras. Hittills ligger e-handeln på en låg nivå, men mat på nätet växer snabbt. En trend som pågått länge är att dagligvaruhandeln ställt om för att möta kunder som inte hinner laga mat. De säljer mer färdigrätter. I Stockholms innerstad har koncept som Urban Deli, Paradiset och nu senast Eataly etablerats. Koncept som är lika mycket restauranger som matbutiker.

­­– Mat och dryck kommer mycket närmre människorna. Också koncept som Ica och Coop tar citylägen, och detta sker i mindre städer också, säger Patrik Engman

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078