23948sdkhjf

Akut hjälp i detaljhandelsskiftet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Två erfarna konsulter hjälper fastighetsägare och handel att anpassa sig till det förändrade konsumtionsbeteendet.

Förändrade konsumtionsmönster ger ett starkt förändringstryck på detaljhandeln. Omställningen förändrar lokalbehoven. Ett par erfarna konsulter har slagit sig ihop för att hjälpa fastighetsägare och handlare att hitta nya möjligheter.

I mindre städer runt om i Sverige lägger kedjorna ner butiker och lämnar lokaler som behöver komma till användning på nya sätt. E-handeln tar sin tribut säger en del uppgivet och förutspår stadskärnornas död.

Pernilla Karvia är vd för fastighetskonsultbolaget Frontage, med inriktning på både detaljhandel och mat&dryck, och Patrik Engman driver konsultföretaget Egnes med inriktning på mat&dryck.

De båda bolagen har ingått partnerskap för att tillsammans erbjuda tjänster till fastighetsägare och handlare som behöver hjälp att förnya sig. Deras mål är att skapa butiker och handelsplatser där ytorna används på ett kreativt och lönsamt sätt.

– Fastighetsägare och hyresgäster har varit vana vid långa kontrakt och ständigt stigande lokalhyror. Men nu är de i en omställningsprocess – många handlare finner att det inte längre är lika lönsamt med stora ytor. Sitter man då med många år kvar på ett kontrakt på en för stor lokal gäller det att vara kreativ. Man kan exempelvis släppa in en ny aktör som tar en del av lokalen och tillför en tjänst eller kompletterande produkter som ökar attraktiviteten, säger Pernilla Karvia.

Patrik Engman framhåller att förändrade konsumentvanor innebär en mängd nya möjligheter både för fastighetsägare och handlare.

Ett exempel de lyfter fram är lågprisvaruhuset GeKås i Ullared:

– Gekås är som Barbapapa – det kan förändras och omformas efter kundernas behov. Det låga priset är basen, men det som lockar kunderna att komma tillbaka är att det alltid känns nytt. Puben, campingen och lekmöjligheterna gör att hela familjen uppskattar ett besök.

Själva är de inne på samma tankar – att skapa flexibla koncept som ska kännas unika.

Pernilla Karvia, som i många år suttit i den jury som delar ut Retail Awards-priset Årets butikskoncept säger att det är få svenska butiker som sticker ut:

Egentligen skulle det inte behöva vara så märkvärdigt: en butik som säljer vinterjackor skulle kunna ha ett frysrum att testa jackan i, den som säljer regnjackor skulle kunna ha en dusch.

En bra mix av varor och tjänster skulle också kunna skapa drag. Skönhetsbehandlingar i kosmetikbutiken är en idé bland många.

Den växande e-handeln har gett butiken nya roller. När de fysiska butikskedjorna fortfarande ser butiken som platsen där de ska tjäna sina pengar, använder e-handlaren butiken som marknadsföring för sin egentliga affär – att sälja på nätet.

– Fastighetsägare behöver förstå detta och tänka mycket mindre fyrkantigt – tiden är förbi då det gick att hela tiden driva upp hyran i förvissning om att det skulle komma en ännu mer betalningsvillig handlare och ta lokalen om en handlare inte klarade kostnaderna, säger Pernilla Karvia.

Hon talar i stället om flexibla lokaler, kortare kontrakt, möjligheter att ge mindre och nystartade företag hyresrabatter för att de bidrar till att göra en fastighet mer levande och attraktiv för kunderna.

Den tekniska utvecklingen driver förändringen i kundbeteende. För att butikskedjorna framöver ska klara sig krävs det att de möter kunden både digitalt och fysiskt. Kunden vill ha lätt att hitta, och om en vara inte finns i butiken är det handlaren som ska se till att kunden kan få sin vara snabbt.

– Butiken har en viktig roll i logistikkedjan, säger Pernilla Karvia.

Att handla på nätet, hämta i butik, prova och eventuellt returnera, eller omvänt att prova i butik och göra en nätbeställning och få hemskickat, allt ska vara möjligt.

Den fysiska butiken har ett trumfkort: det mänskliga mötet.

– Det går att göra så mycket mer av det, säger Patrik Engman. Tänk om fler kedjor använde tekniken så att de har koll på kundens skostorlek och kragnummer. Det skulle förenkla inköpen, och kunden skulle samtidigt känna sig VIP:ad och av bekvämlighetsskäl lojal.

Pernilla Karvia anser att svenskarna är duktiga på att använda ny teknik, men att handlarna sitter fast i gammalt tänk och behöver hjälp på traven för att dra nytta av möjligheterna.

Dagligvaruhandeln håller också på att förändras. Hittills ligger e-handeln på en låg nivå, men mat på nätet växer snabbt. En trend som pågått länge är att dagligvaruhandeln ställt om för att möta kunder som inte hinner laga mat. De säljer mer färdigrätter. I Stockholms innerstad har koncept som Urban Deli, Paradiset och nu senast Eataly etablerats. Koncept som är lika mycket restauranger som matbutiker.

­­– Mat och dryck kommer mycket närmre människorna. Också koncept som Ica och Coop tar citylägen, och detta sker i mindre städer också, säger Patrik Engman

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar XXL

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Starkt halvår för Elgiganten

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Lyko börjar med paketskåp

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205