23948sdkhjf

Flytten till nätet fortsätter

Svensk e-handel ökade med 17 procent under det första kvartalet – Högst tillväxt i dagligvaruhandeln.

E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under första kvartalet 2018 jämfört med samma period i fjol. Flera branscher visar starka tillväxttal, vilket betyder att en allt större del av försäljningen sker via nätet.

Läs också: Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Det uppger E-barometern för 2018 års första kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

I rapporten beskrivs tillväxtsiffran som hög, något som delvis kan förklaras med att jämförelsekvartalet 2017 hade en historiskt låg tillväxt, uppges det.

Branschmässigt var utvecklingen god i både de mer mogna produktkategorierna och bland snabbväxarna. Dagligvaruhandeln visade kvartalets högsta tillväxttal, följt av sporthandeln samt möbler och heminredning.

– E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Läs också: Han blir ny finansdirektör hos Postnord

E-handeln i Sverige omsatte i fjol 67 miljarder kronor medan svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsatte 13 miljarder kronor. Det betyder att ungefär var sjätte e-handelskrona går till utländska företag.

För tillfället förs mycket diskussioner och spekulationer om att amerikanska Amazon kan göra ett intåg i Sverige.

– Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu, resonerar Carin Blom.

Livsmedelsförsäljningen på nätet är fortfarande liten i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, noteras det i rapporten. Knappt två procent av handeln sker via nätet för närvarande.

Första kvartalet i år ökade livsmedel med 30 procent jämfört med samma period i fjol.

– Nu börjar det bli så pass stor omsättningsbas i branschen att tillväxttal i den här storleken får stora effekter på förflyttningen, som sannolikt kommer att gå snabbare och snabbare framöver, enligt rapporten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.063