23948sdkhjf

Flytten till nätet fortsätter

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Svensk e-handel ökade med 17 procent under det första kvartalet – Högst tillväxt i dagligvaruhandeln.

E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under första kvartalet 2018 jämfört med samma period i fjol. Flera branscher visar starka tillväxttal, vilket betyder att en allt större del av försäljningen sker via nätet.

Läs också: Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Det uppger E-barometern för 2018 års första kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

I rapporten beskrivs tillväxtsiffran som hög, något som delvis kan förklaras med att jämförelsekvartalet 2017 hade en historiskt låg tillväxt, uppges det.

Branschmässigt var utvecklingen god i både de mer mogna produktkategorierna och bland snabbväxarna. Dagligvaruhandeln visade kvartalets högsta tillväxttal, följt av sporthandeln samt möbler och heminredning.

– E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Läs också: ”Postombuden kan räkna med ännu mer kaos”

E-handeln i Sverige omsatte i fjol 67 miljarder kronor medan svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsatte 13 miljarder kronor. Det betyder att ungefär var sjätte e-handelskrona går till utländska företag.

För tillfället förs mycket diskussioner och spekulationer om att amerikanska Amazon kan göra ett intåg i Sverige.

– Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu, resonerar Carin Blom.

Livsmedelsförsäljningen på nätet är fortfarande liten i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, noteras det i rapporten. Knappt två procent av handeln sker via nätet för närvarande.

Första kvartalet i år ökade livsmedel med 30 procent jämfört med samma period i fjol.

– Nu börjar det bli så pass stor omsättningsbas i branschen att tillväxttal i den här storleken får stora effekter på förflyttningen, som sannolikt kommer att gå snabbare och snabbare framöver, enligt rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148