23948sdkhjf

Middag på mammas önskelista

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Mamma får blommor men vill helst ha en middag på mors dag. Det visar en undersökning från Svensk Handel.

Söndagen 27 maj går mors dag av stapeln. Det en viktig dag för försäljningen enligt var femte handlare och Svensk Handel menar att det är årets sjätte viktigaste försäljningstillfälle, efter jul, Black Friday/Cyber Monday, påsk, midsommar och nyår. Fars dag kommer på nionde plats.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

Mors dag är viktigast för dagligvaruhandeln, där 37 procent anger att dagen är viktig. Det visar en undersökning som genomförts av Svensk Handel. Motsvarande siffror för sällanköpsvaruhandeln och e-handeln är 16 respektive 13 procent.

– Mors dag ger vissa delar av handeln ett uppsving i försäljningen. För blomsterhandlarna är Mors dag en av årets bästa försäljningshelger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Blommor, en middag och sötsaker är de vanligaste gåvorna som Sveriges mammor får och presenterna landar oftast på cirka 100-500 kronor. Blommor är den allra vanligaste presenten (i år planerar 24 procent att ge blommor till sin mamma, enligt en undersökning från Svensk Handel) men om mamma själv får välja så vill hon bli bjuden på middag (31 procent). Endast 12 procent vill ha blommor.

I dagsläget uppger cirka en tredjedel (32 procent) av alla barn och mammor att de inte kommer köpa respektive önska sig något i mors dagspresent. Det är alltså färre som intresserar sig för dagen jämfört med år 2012, då motsvarande siffra låg på 22 procent.

Mors dag infördes i USA i början av 1900-talet och kom till Sverige år 1919. Sedan dess har dagen firats varje år den sista söndagen i maj. I Sverige finns enligt SCB cirka 2,86 miljoner mammor, varav drygt 48 000 kan fira mors dag för första gången i år.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Daniel Wellington ökar utdelningen

Fyra nya Byggmax-butiker

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Nyhetsbrev

Lokalbyte för Esprit

Arkiv

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Så mycket ska Sportamore växa

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126