Middag på mammas önskelista

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Mamma får blommor men vill helst ha en middag på mors dag. Det visar en undersökning från Svensk Handel.

Söndagen 27 maj går mors dag av stapeln. Det en viktig dag för försäljningen enligt var femte handlare och Svensk Handel menar att det är årets sjätte viktigaste försäljningstillfälle, efter jul, Black Friday/Cyber Monday, påsk, midsommar och nyår. Fars dag kommer på nionde plats.

Läs också: Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Mors dag är viktigast för dagligvaruhandeln, där 37 procent anger att dagen är viktig. Det visar en undersökning som genomförts av Svensk Handel. Motsvarande siffror för sällanköpsvaruhandeln och e-handeln är 16 respektive 13 procent.

– Mors dag ger vissa delar av handeln ett uppsving i försäljningen. För blomsterhandlarna är Mors dag en av årets bästa försäljningshelger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Blommor, en middag och sötsaker är de vanligaste gåvorna som Sveriges mammor får och presenterna landar oftast på cirka 100-500 kronor. Blommor är den allra vanligaste presenten (i år planerar 24 procent att ge blommor till sin mamma, enligt en undersökning från Svensk Handel) men om mamma själv får välja så vill hon bli bjuden på middag (31 procent). Endast 12 procent vill ha blommor.

I dagsläget uppger cirka en tredjedel (32 procent) av alla barn och mammor att de inte kommer köpa respektive önska sig något i mors dagspresent. Det är alltså färre som intresserar sig för dagen jämfört med år 2012, då motsvarande siffra låg på 22 procent.

Mors dag infördes i USA i början av 1900-talet och kom till Sverige år 1919. Sedan dess har dagen firats varje år den sista söndagen i maj. I Sverige finns enligt SCB cirka 2,86 miljoner mammor, varav drygt 48 000 kan fira mors dag för första gången i år.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Normal öppnar nytt

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Nyhetsbrev

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Arkiv

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Gekås investerar i shoppingnära boende

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Middag på mammas önskelista

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

På nytt jobb
Hon tar över på Netonnet

Lämnar försäkringsbranschen för elektronikkedjan.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Nu stundar premiären för nederländska Suitsupply i Stockholm.

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Madrasstillverkare ny delägare i Sova

Skapar gemensamt bolag som tar över ägandet av åtta av Sovas 26 butiker.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Så ska Elly Pistol växa

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Ica tappade under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143