23948sdkhjf

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svensk Handel vill att politiker och fastighetsägare ska visa tydligare engagemang för levande fysisk handel.

Fem rekommendationer från Svensk Handel:

• Ny specialistkunskap behöver tillföras i kommunerna. Tjänster som stadsbyggnadsinspektör, stadsarkitekt, samhälls- och trafikplanerare behöver kompletteras med en tjänst där kunskapen om de kommersiella verksamheternas förutsättningar står i fokus.

• Varje kommun behöver en strategi för handeln kopplad till översiktsplanen. Tydliga riktlinjer och spelregler för handelns företag bidrar till rätt etableringar och lönsamma handelsföretag.

• Dialog med handelns aktörer i ett tidigt skede i planprocesser är viktigt för en hållbar stadsutveckling.

• Tillgänglighet, både för konsumenter och godstransporter, är centralt för en livskraftig handel.

• Affärs- och hyresmodeller behöver ses över. Kostnadstrycket på butikerna är stort och konkurrensen tuff. Flexibilitet gällande läge, lokalstorlek och hyreskontrakt efterfrågas så att både små och stora aktörer får förutsättningar att kunna experimentera mer med nya idéer och affärskoncept.

Även om e-handel och global konkurrens förändrar och påverkar fysisk handel så menar Svensk Handel att majoriteten av kommersen ska ske i fysiska butiker även framgent.

Läs också: Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Svensk Handel anser att tydligare riktlinjer behövs så att inte fler butiker ska behöva stänga eller krympa butiksytor på grund av olönsamhet. Nu uppmanar branschorganisationen kommunpolitiker och fastighetsägare att bättre engagera sig i handelns frågor också för att kunna välkomna ny handel.

Nu uppmanar organisationen kommunpolitiker och fastighetsägare att bättre engagera sig i handelns frågor. Svensk Handel efterlyser ny kompetens i kommunerna gällande kommersiella verksamheter, strategi för handel, dialog med aktörerna, tillgänglighet och att affärs- och hyresmodeller ses över.

– Vi ser att butiksdöden är en myt. Butiker kommer att stänga, men det kommer också tillkomma nya. För handelsföretagen är det viktigt att möta konsumenterna på den arena som de önskar, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Läs också: Butiksdöden värre än väntat

I Svensk Handels nya rapport ”Den fysiska handelsplatsen i en digital värld” framgår att 56 procent av konsumenterna besöker stadskärnor främst för butikerna. I val av handelsplats är enkelhet avgörande följt av att även butiksmixen är god.

Enligt Svensk Handels prognoser kommer den fysiska handeln utgöra 67 till 78 procent år 2025.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Nyhetsbrev

50 miljoner kronor till start up

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Till Lyko från finansbranschen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.155