23948sdkhjf

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Svensk Handel vill att politiker och fastighetsägare ska visa tydligare engagemang för levande fysisk handel.

Fem rekommendationer från Svensk Handel:

• Ny specialistkunskap behöver tillföras i kommunerna. Tjänster som stadsbyggnadsinspektör, stadsarkitekt, samhälls- och trafikplanerare behöver kompletteras med en tjänst där kunskapen om de kommersiella verksamheternas förutsättningar står i fokus.

• Varje kommun behöver en strategi för handeln kopplad till översiktsplanen. Tydliga riktlinjer och spelregler för handelns företag bidrar till rätt etableringar och lönsamma handelsföretag.

• Dialog med handelns aktörer i ett tidigt skede i planprocesser är viktigt för en hållbar stadsutveckling.

• Tillgänglighet, både för konsumenter och godstransporter, är centralt för en livskraftig handel.

• Affärs- och hyresmodeller behöver ses över. Kostnadstrycket på butikerna är stort och konkurrensen tuff. Flexibilitet gällande läge, lokalstorlek och hyreskontrakt efterfrågas så att både små och stora aktörer får förutsättningar att kunna experimentera mer med nya idéer och affärskoncept.

Även om e-handel och global konkurrens förändrar och påverkar fysisk handel så menar Svensk Handel att majoriteten av kommersen ska ske i fysiska butiker även framgent.

Svensk Handel anser att tydligare riktlinjer behövs så att inte fler butiker ska behöva stänga eller krympa butiksytor på grund av olönsamhet. Nu uppmanar branschorganisationen kommunpolitiker och fastighetsägare att bättre engagera sig i handelns frågor också för att kunna välkomna ny handel.

Nu uppmanar organisationen kommunpolitiker och fastighetsägare att bättre engagera sig i handelns frågor. Svensk Handel efterlyser ny kompetens i kommunerna gällande kommersiella verksamheter, strategi för handel, dialog med aktörerna, tillgänglighet och att affärs- och hyresmodeller ses över.

– Vi ser att butiksdöden är en myt. Butiker kommer att stänga, men det kommer också tillkomma nya. För handelsföretagen är det viktigt att möta konsumenterna på den arena som de önskar, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Läs också: Butiksdöden värre än väntat

I Svensk Handels nya rapport ”Den fysiska handelsplatsen i en digital värld” framgår att 56 procent av konsumenterna besöker stadskärnor främst för butikerna. I val av handelsplats är enkelhet avgörande följt av att även butiksmixen är god.

Enligt Svensk Handels prognoser kommer den fysiska handeln utgöra 67 till 78 procent år 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125