23948sdkhjf

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Den 1 mars införde statligt ägda Postnord ett nytt system för att kräva ut moms på postförsändelser från länder utanför EU. Det innebär att konsumenten, utöver momsen, får betala en avgift på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1 500 kronor, och 125 kronor för paket som är värda mer. Denna avgift har fått smeknamnet Kina-avgiften eftersom en stor andel av försändelserna kommer från Kina.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Sedan avgiften infördes har antalet postförsändelser från sajter som Wish och Ali Express minskat drastiskt – från upp till 150 000 försändelser om dagen ankommer nu cirka 15 000 till Arlanda.

Postnord har länge talat om att man för diskussioner med utländska e-handelsplattformar om att de ska kunna ta ut momsen själva. Det innebär att administrationen på Postnord skulle minimeras och att hanteringsavgiften då skulle bli överflödig. Nu finns en sådan överenskommelse på plats med sajten Wish. Det avslöjar Breakit idag.

”Det enda som återstår är kontraktuella detaljer och ett möte med Tullverket. Pressreleasen, som ska skickas ut inom kort, ska redan vara skriven”, skriver Breakit och hänvisar till en källa som även ska ha angett att liknande överenskommelser är på gång med fler aktörer. Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Posten, har bekräftat för Breakit att ett avtal med en stor aktör är på gång.

Det kan tillkomma en mindre avgift från Wish för administrationen kring att ta ut momsen. Den kommer troligen att ligga på cirka tio kronor, skriver Breakit.

Mer om: Postnord
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Campadre satsar fysiskt

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.141