23948sdkhjf

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Den 1 mars införde statligt ägda Postnord ett nytt system för att kräva ut moms på postförsändelser från länder utanför EU. Det innebär att konsumenten, utöver momsen, får betala en avgift på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1 500 kronor, och 125 kronor för paket som är värda mer. Denna avgift har fått smeknamnet Kina-avgiften eftersom en stor andel av försändelserna kommer från Kina.

Läs också: Postnord byter ut koncernchefen

Sedan avgiften infördes har antalet postförsändelser från sajter som Wish och Ali Express minskat drastiskt – från upp till 150 000 försändelser om dagen ankommer nu cirka 15 000 till Arlanda.

Postnord har länge talat om att man för diskussioner med utländska e-handelsplattformar om att de ska kunna ta ut momsen själva. Det innebär att administrationen på Postnord skulle minimeras och att hanteringsavgiften då skulle bli överflödig. Nu finns en sådan överenskommelse på plats med sajten Wish. Det avslöjar Breakit idag.

”Det enda som återstår är kontraktuella detaljer och ett möte med Tullverket. Pressreleasen, som ska skickas ut inom kort, ska redan vara skriven”, skriver Breakit och hänvisar till en källa som även ska ha angett att liknande överenskommelser är på gång med fler aktörer. Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Posten, har bekräftat för Breakit att ett avtal med en stor aktör är på gång.

Det kan tillkomma en mindre avgift från Wish för administrationen kring att ta ut momsen. Den kommer troligen att ligga på cirka tio kronor, skriver Breakit.

Mer om: Postnord
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Daniel Wellington ökar utdelningen

Fyra nya Byggmax-butiker

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Nyhetsbrev

Lokalbyte för Esprit

Arkiv

Jula i god form

Apotekarns i ny miljö

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187