23948sdkhjf

Använder vilseledande priser

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Många företag inom Bygghemma-koncernen använder sig av rekommenderade priser på ett vilseledande sätt, visar en granskning genomförd av SVT.

Flera möbel- och heminredningssajter inom Bygghemmakoncernen, som noterades på Stockholmsbörsen under våren, använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring på ett vilseledande sätt, enligt en granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus.

Läs också: Bygghemmas lager byggs ut för 132 miljoner

Rekommenderade priser används för varumärken som bara Bygghemma själva säljer, och för många av produkterna finns det ingen på marknaden som säljer dem för det rekommenderade priset, enligt granskningen.

Rekommenderade priser får endast användas om de faktiskt tillämpas på marknaden. Om priset är för högt i jämförelse med försäljarens pris kan det också vara vilseledande för kunden, uppger SVT med hänvisning till Konsumentverket.

En av sajterna, Trademax, stämdes redan i fjol av Konsumentombudsmannen (KO) för sitt användande av rekommenderade priser. KO har yrkat på att Trademax ska betala tio miljoner kronor i böter. Målet väntar på att avgöras i domstol.

Bygghemmas vd Mikael Olander skriver i ett mejl till Plusredaktionen att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna och menar att prisjämförelsen är schysst eftersom konsumenterna vet vad ett rekommenderat pris är. Samtidigt välkomnar han en rättslig prövning.

I granskningen jämförde Plusredaktionen priserna på över 30 möbler som marknadsförs med hjälp av överstrukna rekommenderade priser hos Trademax, Furniturebox, Bygghemma och Chilli, som är butiker inom Bygghemmakoncernen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Handeln ritar om städerna

Nyhetsbrev

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Arkiv

Här öppnar Skincitys första butik

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

På nytt jobb
NA-KD rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

NA-KD tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Horseonline med nya investerare

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Här öppnar Elgiganten härnäst

Är nu uppe i 172 varuhus och butiker i Sverige.

Elgigantens HR-chef prisad

Hemelektronikkedjan har Sveriges bästa HR-chef enligt HR Föreningen.

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butikslägen

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Ny affärsområdeschef hos Storesupport

Baylan: ”Stora förändringar”

H&M: ”På rätt väg”

Banksys nya butik kommer aldrig att ha öppet

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.124