23948sdkhjf

Använder vilseledande priser

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Många företag inom Bygghemma-koncernen använder sig av rekommenderade priser på ett vilseledande sätt, visar en granskning genomförd av SVT.

Flera möbel- och heminredningssajter inom Bygghemmakoncernen, som noterades på Stockholmsbörsen under våren, använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring på ett vilseledande sätt, enligt en granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus.

Läs också: Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Rekommenderade priser används för varumärken som bara Bygghemma själva säljer, och för många av produkterna finns det ingen på marknaden som säljer dem för det rekommenderade priset, enligt granskningen.

Rekommenderade priser får endast användas om de faktiskt tillämpas på marknaden. Om priset är för högt i jämförelse med försäljarens pris kan det också vara vilseledande för kunden, uppger SVT med hänvisning till Konsumentverket.

En av sajterna, Trademax, stämdes redan i fjol av Konsumentombudsmannen (KO) för sitt användande av rekommenderade priser. KO har yrkat på att Trademax ska betala tio miljoner kronor i böter. Målet väntar på att avgöras i domstol.

Bygghemmas vd Mikael Olander skriver i ett mejl till Plusredaktionen att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna och menar att prisjämförelsen är schysst eftersom konsumenterna vet vad ett rekommenderat pris är. Samtidigt välkomnar han en rättslig prövning.

I granskningen jämförde Plusredaktionen priserna på över 30 möbler som marknadsförs med hjälp av överstrukna rekommenderade priser hos Trademax, Furniturebox, Bygghemma och Chilli, som är butiker inom Bygghemmakoncernen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.191