23948sdkhjf

Använder vilseledande priser

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Många företag inom Bygghemma-koncernen använder sig av rekommenderade priser på ett vilseledande sätt, visar en granskning genomförd av SVT.

Flera möbel- och heminredningssajter inom Bygghemmakoncernen, som noterades på Stockholmsbörsen under våren, använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring på ett vilseledande sätt, enligt en granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus.

Läs också: Åtal mot ledande Bygghemmachefer

Rekommenderade priser används för varumärken som bara Bygghemma själva säljer, och för många av produkterna finns det ingen på marknaden som säljer dem för det rekommenderade priset, enligt granskningen.

Rekommenderade priser får endast användas om de faktiskt tillämpas på marknaden. Om priset är för högt i jämförelse med försäljarens pris kan det också vara vilseledande för kunden, uppger SVT med hänvisning till Konsumentverket.

En av sajterna, Trademax, stämdes redan i fjol av Konsumentombudsmannen (KO) för sitt användande av rekommenderade priser. KO har yrkat på att Trademax ska betala tio miljoner kronor i böter. Målet väntar på att avgöras i domstol.

Bygghemmas vd Mikael Olander skriver i ett mejl till Plusredaktionen att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna och menar att prisjämförelsen är schysst eftersom konsumenterna vet vad ett rekommenderat pris är. Samtidigt välkomnar han en rättslig prövning.

I granskningen jämförde Plusredaktionen priserna på över 30 möbler som marknadsförs med hjälp av överstrukna rekommenderade priser hos Trademax, Furniturebox, Bygghemma och Chilli, som är butiker inom Bygghemmakoncernen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141