23948sdkhjf

Använder vilseledande priser

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Många företag inom Bygghemma-koncernen använder sig av rekommenderade priser på ett vilseledande sätt, visar en granskning genomförd av SVT.

Flera möbel- och heminredningssajter inom Bygghemmakoncernen, som noterades på Stockholmsbörsen under våren, använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring på ett vilseledande sätt, enligt en granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus.

Läs också: Bygghemma förvärvar norskt

Rekommenderade priser används för varumärken som bara Bygghemma själva säljer, och för många av produkterna finns det ingen på marknaden som säljer dem för det rekommenderade priset, enligt granskningen.

Rekommenderade priser får endast användas om de faktiskt tillämpas på marknaden. Om priset är för högt i jämförelse med försäljarens pris kan det också vara vilseledande för kunden, uppger SVT med hänvisning till Konsumentverket.

En av sajterna, Trademax, stämdes redan i fjol av Konsumentombudsmannen (KO) för sitt användande av rekommenderade priser. KO har yrkat på att Trademax ska betala tio miljoner kronor i böter. Målet väntar på att avgöras i domstol.

Bygghemmas vd Mikael Olander skriver i ett mejl till Plusredaktionen att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna och menar att prisjämförelsen är schysst eftersom konsumenterna vet vad ett rekommenderat pris är. Samtidigt välkomnar han en rättslig prövning.

I granskningen jämförde Plusredaktionen priserna på över 30 möbler som marknadsförs med hjälp av överstrukna rekommenderade priser hos Trademax, Furniturebox, Bygghemma och Chilli, som är butiker inom Bygghemmakoncernen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Daniel Wellington ökar utdelningen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Byggmax öppnar fyra nya butiker

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Nyhetsbrev

Lokalbyte för Esprit

Arkiv

Jula i god form

Apotekarns i ny miljö

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136