23948sdkhjf

Framtidens skor skapas bara för dig

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ecco hoppas på att skapa fler lojala kunder med hjälp av 3D-printade, personanpassade sulor – "När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan"

Kunden får sina fötter och sin gångstil analyserade. Utifrån den insamlade datan printas sedan en sula i silikon i butiken. Den läggs som mellansula i en standardsko och så är den personaliserade skon färdig.

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Det är skoföretaget Ecco som tillsammans med mjukvaruföretaget Dassault Systèmes utvecklat det nya skokonceptet. Quant-U kallas projektet som tagit två år till fungerande produkt. Lösningen som ser så enkel ut ur kundperspektiv bygger på en mycket avancerad teknik. Den visades för Stockholmspubliken på Dassaults event 3DExperience Forum i Stockholm i slutet av maj.

Det var många som ville testa scannern som mäter kundens fötter ur alla tänkbara aspekter: längd och bredd, fotvalvens höjd, sneda tår, skillnader mellan vänster och höger.

Scanningen kompletteras med gånganalys på ett rullband. Där mäts hur kunden sätter i foten, eventuell hälta och instabilitet.

Med ledning av datan printas sulan. Det tar 1 till 1,5 timmar. Sedan fäst den i skon.

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

Patrizio Carlucci är chef för Ecco Innovation Lab. Han betonar att den personaliserade sulan till skillnad från en vanlig iläggssula blir en del av själva skon, men att skon ser helt vanlig ut på utsidan.

I dagsläget kan den nyfikne resa till Amsterdam, där Eccos flaggskeppsbutik tillverkar och säljer de personaliserade sulorna. I juni lanseras de i Shanghai, Kina och sedan står London på tur.

– Den personaliserade sulan kommer att lägga 1000-1500 kronor till priset på standardskorna, säger han.

Patrizio Carlucci anser att utvecklingen av tekniskt avancerade kläder och skor är modebranschens framtid:

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

– När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan, säger han.

Han sticker inte under stol med att Ecco genom att skapa de bekvämaste skorna för varje individ är säkra på att kunna vinna ännu fler lojala kunder.

– Vi tror att den som prövat kommer att vilja fortsätta, och att man kommer att köpa skor för alla tillfällen med personaliserade sulor. Sulorna fungerar till alla typer av skor utom tunna sandaler och stilettos.

Men utvecklingen tar inte slut genom att man köper ett par skor. Patrizio Carucci förklarar att dataanalysen som utförs när skon skapas framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling, säger han.

Mer om: Ecco | Quant-U | skohandel | skor
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Nyhetsbrev

Här är Gina Tricots nya etableringar

Arkiv

Hemtex varslar på huvudkontoret

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Nelly lämnar Falkenberg

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Här kommer Happy Food Stores andra butik

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Här öppnar Skincitys första butik

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.159