23948sdkhjf

Framtidens skor skapas bara för dig

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ecco hoppas på att skapa fler lojala kunder med hjälp av 3D-printade, personanpassade sulor – "När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan"

Kunden får sina fötter och sin gångstil analyserade. Utifrån den insamlade datan printas sedan en sula i silikon i butiken. Den läggs som mellansula i en standardsko och så är den personaliserade skon färdig.

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Det är skoföretaget Ecco som tillsammans med mjukvaruföretaget Dassault Systèmes utvecklat det nya skokonceptet. Quant-U kallas projektet som tagit två år till fungerande produkt. Lösningen som ser så enkel ut ur kundperspektiv bygger på en mycket avancerad teknik. Den visades för Stockholmspubliken på Dassaults event 3DExperience Forum i Stockholm i slutet av maj.

Det var många som ville testa scannern som mäter kundens fötter ur alla tänkbara aspekter: längd och bredd, fotvalvens höjd, sneda tår, skillnader mellan vänster och höger.

Scanningen kompletteras med gånganalys på ett rullband. Där mäts hur kunden sätter i foten, eventuell hälta och instabilitet.

Med ledning av datan printas sulan. Det tar 1 till 1,5 timmar. Sedan fäst den i skon.

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

Patrizio Carlucci är chef för Ecco Innovation Lab. Han betonar att den personaliserade sulan till skillnad från en vanlig iläggssula blir en del av själva skon, men att skon ser helt vanlig ut på utsidan.

I dagsläget kan den nyfikne resa till Amsterdam, där Eccos flaggskeppsbutik tillverkar och säljer de personaliserade sulorna. I juni lanseras de i Shanghai, Kina och sedan står London på tur.

– Den personaliserade sulan kommer att lägga 1000-1500 kronor till priset på standardskorna, säger han.

Patrizio Carlucci anser att utvecklingen av tekniskt avancerade kläder och skor är modebranschens framtid:

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

– När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan, säger han.

Han sticker inte under stol med att Ecco genom att skapa de bekvämaste skorna för varje individ är säkra på att kunna vinna ännu fler lojala kunder.

– Vi tror att den som prövat kommer att vilja fortsätta, och att man kommer att köpa skor för alla tillfällen med personaliserade sulor. Sulorna fungerar till alla typer av skor utom tunna sandaler och stilettos.

Men utvecklingen tar inte slut genom att man köper ett par skor. Patrizio Carucci förklarar att dataanalysen som utförs när skon skapas framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling, säger han.

Mer om: Ecco | Quant-U | skohandel | skor
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Nyhetsbrev

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Arkiv

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Mio satsar på eget lager

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Föreslås bli ny LO-ordförande

1

Beijer värvar från XL-Bygg

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

1

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Arken Zoo över hundra butiker

På nytt jobb
Blir marknadschef för byggjätten

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125