23948sdkhjf

Framtidens skor skapas bara för dig

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ecco hoppas på att skapa fler lojala kunder med hjälp av 3D-printade, personanpassade sulor – "När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan"

Kunden får sina fötter och sin gångstil analyserade. Utifrån den insamlade datan printas sedan en sula i silikon i butiken. Den läggs som mellansula i en standardsko och så är den personaliserade skon färdig.

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Det är skoföretaget Ecco som tillsammans med mjukvaruföretaget Dassault Systèmes utvecklat det nya skokonceptet. Quant-U kallas projektet som tagit två år till fungerande produkt. Lösningen som ser så enkel ut ur kundperspektiv bygger på en mycket avancerad teknik. Den visades för Stockholmspubliken på Dassaults event 3DExperience Forum i Stockholm i slutet av maj.

Det var många som ville testa scannern som mäter kundens fötter ur alla tänkbara aspekter: längd och bredd, fotvalvens höjd, sneda tår, skillnader mellan vänster och höger.

Scanningen kompletteras med gånganalys på ett rullband. Där mäts hur kunden sätter i foten, eventuell hälta och instabilitet.

Med ledning av datan printas sulan. Det tar 1 till 1,5 timmar. Sedan fäst den i skon.

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

Patrizio Carlucci är chef för Ecco Innovation Lab. Han betonar att den personaliserade sulan till skillnad från en vanlig iläggssula blir en del av själva skon, men att skon ser helt vanlig ut på utsidan.

I dagsläget kan den nyfikne resa till Amsterdam, där Eccos flaggskeppsbutik tillverkar och säljer de personaliserade sulorna. I juni lanseras de i Shanghai, Kina och sedan står London på tur.

– Den personaliserade sulan kommer att lägga 1000-1500 kronor till priset på standardskorna, säger han.

Patrizio Carlucci anser att utvecklingen av tekniskt avancerade kläder och skor är modebranschens framtid:

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

– När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan, säger han.

Han sticker inte under stol med att Ecco genom att skapa de bekvämaste skorna för varje individ är säkra på att kunna vinna ännu fler lojala kunder.

– Vi tror att den som prövat kommer att vilja fortsätta, och att man kommer att köpa skor för alla tillfällen med personaliserade sulor. Sulorna fungerar till alla typer av skor utom tunna sandaler och stilettos.

Men utvecklingen tar inte slut genom att man köper ett par skor. Patrizio Carucci förklarar att dataanalysen som utförs när skon skapas framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling, säger han.

Mer om: Ecco | Quant-U | skohandel | skor
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Sex tips för färre returer

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Textilbolag i konkurs

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125