23948sdkhjf

Framtidens skor skapas bara för dig

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ecco hoppas på att skapa fler lojala kunder med hjälp av 3D-printade, personanpassade sulor – "När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan"

Kunden får sina fötter och sin gångstil analyserade. Utifrån den insamlade datan printas sedan en sula i silikon i butiken. Den läggs som mellansula i en standardsko och så är den personaliserade skon färdig.

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

Det är skoföretaget Ecco som tillsammans med mjukvaruföretaget Dassault Systèmes utvecklat det nya skokonceptet. Quant-U kallas projektet som tagit två år till fungerande produkt. Lösningen som ser så enkel ut ur kundperspektiv bygger på en mycket avancerad teknik. Den visades för Stockholmspubliken på Dassaults event 3DExperience Forum i Stockholm i slutet av maj.

Det var många som ville testa scannern som mäter kundens fötter ur alla tänkbara aspekter: längd och bredd, fotvalvens höjd, sneda tår, skillnader mellan vänster och höger.

Scanningen kompletteras med gånganalys på ett rullband. Där mäts hur kunden sätter i foten, eventuell hälta och instabilitet.

Med ledning av datan printas sulan. Det tar 1 till 1,5 timmar. Sedan fäst den i skon.

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

Patrizio Carlucci är chef för Ecco Innovation Lab. Han betonar att den personaliserade sulan till skillnad från en vanlig iläggssula blir en del av själva skon, men att skon ser helt vanlig ut på utsidan.

I dagsläget kan den nyfikne resa till Amsterdam, där Eccos flaggskeppsbutik tillverkar och säljer de personaliserade sulorna. I juni lanseras de i Shanghai, Kina och sedan står London på tur.

– Den personaliserade sulan kommer att lägga 1000-1500 kronor till priset på standardskorna, säger han.

Patrizio Carlucci anser att utvecklingen av tekniskt avancerade kläder och skor är modebranschens framtid:

Läs också: God tillförsikt hos näthandlarna

– När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan, säger han.

Han sticker inte under stol med att Ecco genom att skapa de bekvämaste skorna för varje individ är säkra på att kunna vinna ännu fler lojala kunder.

– Vi tror att den som prövat kommer att vilja fortsätta, och att man kommer att köpa skor för alla tillfällen med personaliserade sulor. Sulorna fungerar till alla typer av skor utom tunna sandaler och stilettos.

Men utvecklingen tar inte slut genom att man köper ett par skor. Patrizio Carucci förklarar att dataanalysen som utförs när skon skapas framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling, säger han.

Mer om: Ecco | Quant-U | skohandel | skor
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Arkiv

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.147