23948sdkhjf

Norska gränshandeln slår rekord – Dagligvaruhandeln i topp

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Livsmedel, godis och läsk ligger högst upp på inköpslistan.

Det handlar norrmännen i Sverige:

DAGLIGVAROR

Livsmedel – 81 procent

Godis/choklad – 61 procent

Alkoholfria drycker – 51 procent

Alkohol – 47 procent

Tobak – 35 procent

Apoteksvaror – 20 procent

Hälsokost – 9 procent

Parfym/smink – 8 procent

Tidningar/tidskrifter – 4 procent

Blommor – 2 procent

Annat – 1 procent

SÄLLANKÖPSVAROR

Kläder – 25 procent

Skor – 14 procent

Leksaker – 7 procent

Sport/fritid – 7 procent

Heminredning – 5 procent

Övrig elektronik – 3 procent

Data/tele – 2 procent

Järn- och byggvaror – 2 procent

Färg – 2 procent

Möbler – 2 procent

Böcker – 2 procent

Vitvaror – 2 procent

Trädgårdsväxter – 1 procent

Ur, guld eller optik – 1 procent

Radio/TV – 1 procent

Annat – 2 procent

Det visar rapporten ”Norsk gränshandelskonsumtion i Sverige 2017” som tagits fram av bland andra branschorganisationen Svensk Handel.

Läs också: Var tredje butik Halloweenkampanjar

Rapporten visar vidare att den norska gränshandeln fortsätter att växa och slå rekord. Handeln är den vanligaste anledningen att norrmän åker över gränsen till Sverige och främst handlar de dagligvaror. Anledningen till den stora gränshandeln är att priserna i Sverige är avsevärt lägre för vissa produkter. Bland annat kan alkohol och tobak köpas till nästan halva priset medan mjölk, ost och ägg kostar en tredjedel så mycket som i Norge.

– Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Drog in 25,6 miljarder

Den norska gränshandeln är en bra affär för Sverige. Under år 2017 gjordes 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige och i nära 70 procent av fallen var shopping målet med besöket. Det resulterade i att den norska gränshandeln drog in 25,6 miljarder kronor till den svenska detaljhandeln under året – 17,5 miljarder från dagligvaruhandeln och 8,1 miljarder från sällanköpsvaruhandeln.

I Sverige i stort står handeln för 11 procent av alla jobb men i många kommuner där gränshandeln är stor är andelen betydligt högre. Exempelvis jobbar 24 procent av alla arbetande Strömstadsbor inom handeln och motsvarande siffra i Eda och Årjäng är 21 respektive 15 procent.

Framtiden ljus för norsk gränshandel

Svensk Handel har även publicerat en rapport om gränshandelns framtid. Den visar att framtidsutsikterna är ljusa och gränshandeln med Norge förväntas fortsätta växa trots att handeln i stort digitaliseras allt mer och fler kunder vänder sig till e-handeln.

”Dagens detaljister menar att e-handeln hotar gränshandeln mot Norge i begränsad utsträckning och därmed inte utgör något större hinder för gränshandelns utveckling. Detta grundar sig i att Norge genom sitt utanförskap från EU har tullar och handelshinder som förhindrar och fördyrar den fria rörligheten”, skriver Svensk Handel i sin framtidsrapport.

– I framtidens gränshandel kommer utbudet av servicetjänster att spela en viktigare roll. Utöver att handla varor väljer allt fler norrmän på att besöka tandläkaren, gå till frisören eller lämna in bilen till verkstaden när de är i Sverige, säger Mats Hedenström.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Köpcentrumkampen: Hallarna bäst – Nordby störst

Var tredje butik Halloweenkampanjar

Life firar 25 år med nytt koncept

Servicehandeln svalnar av

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Ny bygghandel öppnar i Helsingborg

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Svensken som blir vd för Under Armour

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Arkiv

Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Sängtillverkare öppnar butik

Panduro outsourcar logistiken

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143