23948sdkhjf

H&M:s kunder köper färre påsar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket har plastpåseförbrukningen minskat i kedjans svenska butiker. I höst väntar papperspåsar.

Plastpåseförbrukningen i H&M:s butiker i Sverige har minskat med 58 procent det senaste året och sedan initiativet One Bag Habit, i samarbete med Kappahl och Lindex, lanserades. För att markera årsdagen sedan påsinitiativet drogs igång i ska kedjan under juni erbjuda kunderna möjligheten att köpa en tygpåse till samma pris som en plastpåse.

Läs också: H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Under hösten ska kedjan gå över till att sälja papperspåsar av 100 procent återvunna material.

Överskottet från H&M Sveriges påsförsäljning går till WaterAids projekt i norra Bangladesh och donationen sedan årsdagen uppgår nu till 5,9 miljoner kronor. För pengarna får skolelever tillgång till rent vatten, toaletter och utbildning inom hygien. Donationen sker årligen och i samband med årsdagen av One Bag Habit uppgår den summan till cirka 5,9 miljoner kronor.

Vid halvårsrapporteringen i december hade förbrukningen minskat med 50 procent.

Mer om:H&M |One Bag Habit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Bygghandeln minskar – men ökar

Nyhetsbrev

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Butikskoncept i konkurs

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131