23948sdkhjf

H&M:s kunder köper färre påsar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket har plastpåseförbrukningen minskat i kedjans svenska butiker. I höst väntar papperspåsar.

Plastpåseförbrukningen i H&M:s butiker i Sverige har minskat med 58 procent det senaste året och sedan initiativet One Bag Habit, i samarbete med Kappahl och Lindex, lanserades. För att markera årsdagen sedan påsinitiativet drogs igång i ska kedjan under juni erbjuda kunderna möjligheten att köpa en tygpåse till samma pris som en plastpåse.

Läs också: Hon ska bära Babybjörn

Under hösten ska kedjan gå över till att sälja papperspåsar av 100 procent återvunna material.

Överskottet från H&M Sveriges påsförsäljning går till WaterAids projekt i norra Bangladesh och donationen sedan årsdagen uppgår nu till 5,9 miljoner kronor. För pengarna får skolelever tillgång till rent vatten, toaletter och utbildning inom hygien. Donationen sker årligen och i samband med årsdagen av One Bag Habit uppgår den summan till cirka 5,9 miljoner kronor.

Vid halvårsrapporteringen i december hade förbrukningen minskat med 50 procent.

Mer om:H&M |One Bag Habit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nu öppnar Denim & Friends

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Uniqlo säger tack med kampanj

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.177