23948sdkhjf

Rusta testar DNA mot brott

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Ska testa DNA-märkning av utvalda varor – ”Vi har sett mycket goda resultat”

Rusta ska nu utvärdera effekten av att använda ButiksDNA för att förebygga rån, inbrott och stölder i sina butiker. Konceptet kommer att testas i några utvalda varuhus med fokus på stöldbegärliga varor.

Läs också: Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

– Vi på Rusta genomför nu ett test i utvalda varuhus där vi kommer att DNA-märka stöldbegärliga varor. Vi förväntar oss minskade stölder och att vi samtidigt får en bättre fyllnadsgrad för våra kunder, samt att ButiksDNA-märkningen hjälper Polisen att kunna binda beslagtaget stöldgods till stölder i våra varuhus, säger Niklas Allwin, Säkerhetsansvarig för Rustas varuhus.

– Vi har sett mycket goda resultat hos våra kunder med en väsentlig nedgång när det gäller antal stölder och rån i de butiker som använder ButiksDNA. Vi är naturligtvis mycket glada att även Rusta nu har beslutat sig för att testa vårt koncept och hoppas på ett mycket gott samarbete, säger Monika Johannesen, försäljningschef på säkerhetsföretaget Vindico som förser Rusta med ButiksDNA:t

ButiksDNA-konceptet består av två delar. Dels sprayas gärningspersoner med en unik DNA-kod i butiken vilket gör att de sedan kan knytas till stölden och dels märks varor med DNA som kan spåras tillbaka till butiken.

Mer om: ButiksDNA | Rusta | Vindico
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Till Lyko från finansbranschen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.157