23948sdkhjf

Rusta testar DNA mot brott

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Ska testa DNA-märkning av utvalda varor – ”Vi har sett mycket goda resultat”

Rusta ska nu utvärdera effekten av att använda ButiksDNA för att förebygga rån, inbrott och stölder i sina butiker. Konceptet kommer att testas i några utvalda varuhus med fokus på stöldbegärliga varor.

Läs också: Tar klivet in i Finland

– Vi på Rusta genomför nu ett test i utvalda varuhus där vi kommer att DNA-märka stöldbegärliga varor. Vi förväntar oss minskade stölder och att vi samtidigt får en bättre fyllnadsgrad för våra kunder, samt att ButiksDNA-märkningen hjälper Polisen att kunna binda beslagtaget stöldgods till stölder i våra varuhus, säger Niklas Allwin, Säkerhetsansvarig för Rustas varuhus.

– Vi har sett mycket goda resultat hos våra kunder med en väsentlig nedgång när det gäller antal stölder och rån i de butiker som använder ButiksDNA. Vi är naturligtvis mycket glada att även Rusta nu har beslutat sig för att testa vårt koncept och hoppas på ett mycket gott samarbete, säger Monika Johannesen, försäljningschef på säkerhetsföretaget Vindico som förser Rusta med ButiksDNA:t

ButiksDNA-konceptet består av två delar. Dels sprayas gärningspersoner med en unik DNA-kod i butiken vilket gör att de sedan kan knytas till stölden och dels märks varor med DNA som kan spåras tillbaka till butiken.

Mer om: ButiksDNA | Rusta | Vindico
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Starkt halvår för Elgiganten

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Betaltjänsten Glase lägger ner

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185