23948sdkhjf

Rusta testar DNA mot brott

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Ska testa DNA-märkning av utvalda varor – ”Vi har sett mycket goda resultat”

Rusta ska nu utvärdera effekten av att använda ButiksDNA för att förebygga rån, inbrott och stölder i sina butiker. Konceptet kommer att testas i några utvalda varuhus med fokus på stöldbegärliga varor.

Läs också: Willys-butik försenas – och Rusta vänder på klacken

– Vi på Rusta genomför nu ett test i utvalda varuhus där vi kommer att DNA-märka stöldbegärliga varor. Vi förväntar oss minskade stölder och att vi samtidigt får en bättre fyllnadsgrad för våra kunder, samt att ButiksDNA-märkningen hjälper Polisen att kunna binda beslagtaget stöldgods till stölder i våra varuhus, säger Niklas Allwin, Säkerhetsansvarig för Rustas varuhus.

– Vi har sett mycket goda resultat hos våra kunder med en väsentlig nedgång när det gäller antal stölder och rån i de butiker som använder ButiksDNA. Vi är naturligtvis mycket glada att även Rusta nu har beslutat sig för att testa vårt koncept och hoppas på ett mycket gott samarbete, säger Monika Johannesen, försäljningschef på säkerhetsföretaget Vindico som förser Rusta med ButiksDNA:t

ButiksDNA-konceptet består av två delar. Dels sprayas gärningspersoner med en unik DNA-kod i butiken vilket gör att de sedan kan knytas till stölden och dels märks varor med DNA som kan spåras tillbaka till butiken.

Mer om: ButiksDNA | Rusta | Vindico
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här lägger designbutiken ned

Miljonskulder för Digital Inn

Ny driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Butik för Linum

Nyhetsbrev

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Arkiv

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

E-handelsraket flyttar lagret

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Här öppnar Decathlon

Footway vill köpa Sportamore – budet värt 430 miljoner

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

VRG förlänger rekonstruktion

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Bring bygger ut sin paketutlämning

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Företagen med bäst kundservice

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125