23948sdkhjf

Värmen ökar försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sommarprodukter går åt som smör i solsken.

En ovanligt varm maj har gett effekt i handeln där typiska sommarprodukter ökat kraftigt i försäljning. På Ica har detta märkts där grilltillbehör som majskolvar och fläskkarré ökat mest, med 63 respektive 40 procent. Även andra ”somriga” produkter som vattenmelon och solskydd har ökat i värmen.

– Det fina vädret påverkar absolut våra matvanor. Fler grillar och äter svalkande mellanmål som vattenmelon och glass. Alkoholfri öl har också ökat mycket men där är det nog en kombination av värmen och en allmän trend där fler väljer alkoholfritt, säger Paula Frösell, dietist Ica Sverige i en kommentar.

Procentuell volymökning jämfört med maj föregående år i Ica-butikerna:
Majskolvar 63 procent
Vattenmelon 43 procent
Alkoholfri öl 41 procent
Fläskkarré 40 procent
Solskydd 38 procent
Halloumi 34 procent
Glass 32 procent

Jämförda perioder 17-05-01 till 17-05-28 jämfört med 18-04-30 till 18-05-27



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Skandinaviska märken i e-handlarens pop up-butik i London.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Nyhetsbrev

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arkiv

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Ikea ökar - främst i Sverige

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Coop släpper ny e-handelsbomb

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175