23948sdkhjf

Värmen ökar försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sommarprodukter går åt som smör i solsken.

En ovanligt varm maj har gett effekt i handeln där typiska sommarprodukter ökat kraftigt i försäljning. På Ica har detta märkts där grilltillbehör som majskolvar och fläskkarré ökat mest, med 63 respektive 40 procent. Även andra ”somriga” produkter som vattenmelon och solskydd har ökat i värmen.

– Det fina vädret påverkar absolut våra matvanor. Fler grillar och äter svalkande mellanmål som vattenmelon och glass. Alkoholfri öl har också ökat mycket men där är det nog en kombination av värmen och en allmän trend där fler väljer alkoholfritt, säger Paula Frösell, dietist Ica Sverige i en kommentar.

Procentuell volymökning jämfört med maj föregående år i Ica-butikerna:
Majskolvar 63 procent
Vattenmelon 43 procent
Alkoholfri öl 41 procent
Fläskkarré 40 procent
Solskydd 38 procent
Halloumi 34 procent
Glass 32 procent

Jämförda perioder 17-05-01 till 17-05-28 jämfört med 18-04-30 till 18-05-27

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Barneys överväger konkurs

Nyhetsbrev

Axfoods e-handelslyft

Arkiv

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Campadre satsar fysiskt

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.154