Värmen ökar försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sommarprodukter går åt som smör i solsken.

En ovanligt varm maj har gett effekt i handeln där typiska sommarprodukter ökat kraftigt i försäljning. På Ica har detta märkts där grilltillbehör som majskolvar och fläskkarré ökat mest, med 63 respektive 40 procent. Även andra ”somriga” produkter som vattenmelon och solskydd har ökat i värmen.

– Det fina vädret påverkar absolut våra matvanor. Fler grillar och äter svalkande mellanmål som vattenmelon och glass. Alkoholfri öl har också ökat mycket men där är det nog en kombination av värmen och en allmän trend där fler väljer alkoholfritt, säger Paula Frösell, dietist Ica Sverige i en kommentar.

Procentuell volymökning jämfört med maj föregående år i Ica-butikerna:
Majskolvar 63 procent
Vattenmelon 43 procent
Alkoholfri öl 41 procent
Fläskkarré 40 procent
Solskydd 38 procent
Halloumi 34 procent
Glass 32 procent

Jämförda perioder 17-05-01 till 17-05-28 jämfört med 18-04-30 till 18-05-27



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Icas e-handelschef slutar

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Nyhetsbrev

Värmen sänker tron på framtiden

Arkiv

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.247