23948sdkhjf

Avgift för plastpåsar en succé

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Användningen av plastpåsar har mer än halverats, vilket är ett resultat över förväntan.”

I ett år har Apotek Hjärtat tagit betalt för sina plastpåsar. Målet var att minska plastpåsanvändningen och det har man nu lyckats med – sedan avgiften infördes har användningen av plastpåsar minskat med 59 procent. Det motsvarar ungefär tio miljoner plastpåsar eller 65 ton plast.

Läs också: Apoteket ökar konkurrensen digitalt

– Användningen av plastpåsar har mer än halverats, vilket är ett resultat över förväntan. Vi uppskattade att var femte kund skulle tacka nej till en påse, men istället har mer än varannan påse försvunnit, säger Hanna Flygar, miljöchef på Apotek Hjärtat.

En del av de pengar som kommer in från plastpåsförsäljningen går till ett initiativ inom Naturskyddsföreningen med fokus på miljöpåverkan och läkemedel.

Samtidigt som apoteket började ta betalt för plastpåsarna infördes även påsar av förnybar sockerrörsplast.

Mer om: Apotek Hjärtat
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Fyra nya Byggmax-butiker

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Nyhetsbrev

Lokalbyte för Esprit

Arkiv

Apotekarns i ny miljö

Så mycket ska Sportamore växa

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133