23948sdkhjf

Var fjärde butikschef röstar på SD

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskap har undersökt var butikscheferna kommer att lägga sina röster i höst.

Vi följde upp vår riksdagsenkät med en undersökning bland handlare och butikschefer, där vi ställde frågan till 800 handlare och butikschefer vilket parti man avser rösta på i höstens riksdagsval. En klar majoritet av de 200 svarande, hela 50 procent uppger att Moderaterna kommer att få deras röst. Och där bakom tar Sverigedemokraterna en tydlig andraplats med nästan 25 procent av rösterna och tar därmed en allt större bit av branschkakan.

– Dels växer SD i opinionen i stort och ligger på runt 20 procent i merparten av de mätningar jag har tagit del av. Det i kombination med att när vi lyssnar runt bland våra medlemsföretag om vilka frågor som är viktigast så är trygghet och säkerhetsfrågan viktiga. Där har både SD och Moderaterna profilerat sig tydligt i de frågorna. Sen är det möjligt att det även har att göra med tiggerifrågan där Sverigedemokraterna varit allra tydligast, möjligen följt av Moderaterna, analyserar Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, siffrorna.

Du är inte särskilt förvånad över just de här siffrorna, alltså?

– Nej, jag är inte jätteförvånad. Samtidigt ska man ta opinionssiffror för vad de är, alltså med en nypa salt. Det är valen som räknas. Men det är intressant att se att det finns ett samhällsengagemang, det är ju i huvudsak det vi vill att våra medlemmar ska ha, sen om det är åt det ena eller det andra hållet är en annan sak.

Samtidigt som Sverigedemokraterna växer sig starka, så är Vänsterpartiet och Miljöpartiet de största förlorarna i mätningen. Inte en enda av de svarande uppger att de tänker rösta på någon i den duon. En tuff smäll för inte minst Miljöpartiet, som profilerat sig särskilt inom hållbarhetsfrågor, som också är en av branschens allra hetaste ämnen just nu. Så varför ratar dagligvaruhandeln MP?

– Jag tror att det beror på flera orsaker. Jag förstår frågan att Miljöpartiet, som namnet antyder, är väldigt engagerade i miljöfrågan. Men man får inte glömma bort att hållbarhet innehåller tre dimensioner: miljö, ekonomi och det sociala och här tror jag att de flesta upplever att MP är mindre drivande i frågor om social och ekonomisk hållbarhet.

– De uppfattas som bärare av en del symbolfrågor som handeln inte gillar, till exempel kemikalieskatten och flygskatten. Man upplever att globala utmaningar kräver globala lösningar och inte svenska särlösningar. Det är en liten passning i sidan till detta regeringsparti.

Även Socialdemokraterna får anses vara en förlorare i mätningen, då de knappt uppnår fyra procent i mätningen och därmed även är mindre än Kristdemokraterna. Centerpartiet som varit traditionellt sett starka inom branschen får i vår enkät 8 procent av rösterna. Noterbart är också att Icahandlarna varit allra flitigast av de svarande handlarna och butikscheferna.

Läs också moderaternas svar här:

Om du vill läsa fler nyheter som rör dagligvaruhandeln se till att prenumerera på Fri Köpenskaps nyhetsbrev:

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Här öppnar XXL

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159