Var fjärde butikschef röstar på SD

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskap har undersökt var butikscheferna kommer att lägga sina röster i höst.

Vi följde upp vår riksdagsenkät med en undersökning bland handlare och butikschefer, där vi ställde frågan till 800 handlare och butikschefer vilket parti man avser rösta på i höstens riksdagsval. En klar majoritet av de 200 svarande, hela 50 procent uppger att Moderaterna kommer att få deras röst. Och där bakom tar Sverigedemokraterna en tydlig andraplats med nästan 25 procent av rösterna och tar därmed en allt större bit av branschkakan.

– Dels växer SD i opinionen i stort och ligger på runt 20 procent i merparten av de mätningar jag har tagit del av. Det i kombination med att när vi lyssnar runt bland våra medlemsföretag om vilka frågor som är viktigast så är trygghet och säkerhetsfrågan viktiga. Där har både SD och Moderaterna profilerat sig tydligt i de frågorna. Sen är det möjligt att det även har att göra med tiggerifrågan där Sverigedemokraterna varit allra tydligast, möjligen följt av Moderaterna, analyserar Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, siffrorna.

Du är inte särskilt förvånad över just de här siffrorna, alltså?

– Nej, jag är inte jätteförvånad. Samtidigt ska man ta opinionssiffror för vad de är, alltså med en nypa salt. Det är valen som räknas. Men det är intressant att se att det finns ett samhällsengagemang, det är ju i huvudsak det vi vill att våra medlemmar ska ha, sen om det är åt det ena eller det andra hållet är en annan sak.

Samtidigt som Sverigedemokraterna växer sig starka, så är Vänsterpartiet och Miljöpartiet de största förlorarna i mätningen. Inte en enda av de svarande uppger att de tänker rösta på någon i den duon. En tuff smäll för inte minst Miljöpartiet, som profilerat sig särskilt inom hållbarhetsfrågor, som också är en av branschens allra hetaste ämnen just nu. Så varför ratar dagligvaruhandeln MP?

– Jag tror att det beror på flera orsaker. Jag förstår frågan att Miljöpartiet, som namnet antyder, är väldigt engagerade i miljöfrågan. Men man får inte glömma bort att hållbarhet innehåller tre dimensioner: miljö, ekonomi och det sociala och här tror jag att de flesta upplever att MP är mindre drivande i frågor om social och ekonomisk hållbarhet.

– De uppfattas som bärare av en del symbolfrågor som handeln inte gillar, till exempel kemikalieskatten och flygskatten. Man upplever att globala utmaningar kräver globala lösningar och inte svenska särlösningar. Det är en liten passning i sidan till detta regeringsparti.

Även Socialdemokraterna får anses vara en förlorare i mätningen, då de knappt uppnår fyra procent i mätningen och därmed även är mindre än Kristdemokraterna. Centerpartiet som varit traditionellt sett starka inom branschen får i vår enkät 8 procent av rösterna. Noterbart är också att Icahandlarna varit allra flitigast av de svarande handlarna och butikscheferna.

Läs också moderaternas svar här:

Om du vill läsa fler nyheter som rör dagligvaruhandeln se till att prenumerera på Fri Köpenskaps nyhetsbrev:



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Sven Tycker
Det hade varit spännande att veta vilka butikschefer det är som står för den sverigedumokratiska människosynen. Bara så att man vet var man i fortsättningen inte ska handla.

Ylva Franzén
Jag tycker också det skulle vara intressant att veta för jag skulle vilja handla i de affärer vars chefer sympatiserar med SD eftersom de har förstått den problematik vi står inför i Sverige idag. Har haft egen butik i Stockholm med mycket tiggeri, snatterier och rån. Om någon är sverigedum så verkar det vara du. Vi lever ännu i ett demokratiskt samhälle och får rösta på
vilket parti vi vill utan att dumförklaras!

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188