23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln under fortsatt press

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Restaurangerna kommer trycka på under de närmaste åren enligt ny rapport.

Enligt en ny rapport från DLF utförd av Marketing Clinic kommer var fjärde konsumtionskrona år 2022 att gå till dagligvaror, en totalsumma på 623,5 miljarder kronor. Enligt rapporten förväntas den årliga tillväxten för dagligvaror uppgå till 3,4 procent att jämföra med den totala privatkonsumtionen på 4,2 procent.

Läs också: Det här kan bli årets dagligvara

Restauranger och kaféer har vuxit mer än dagligvaruhandeln de senaste åren och förväntas även göra det i framtiden, även om tillväxten förmodligen mattas av något fram till 2022. Tillväxten förväntas vara starkast för kafeérna och totalt spås tillväxten ligga på 4,8 procent årligen.

Apoteken väntas växa med 5,6 procent per år, vilket är snabbare än andra dagligvarukanaler, och bli en än viktigare kanal inom dagligvarukategorierna hälsa och skönhet. Samtidigt förväntas även lågprisvaruhusen att växa snabbare än resten av marknaden.

Dagligvaruhandelns tapp gentemot restaurangbranschen förväntas bromsas upp något av stora satsningar på måltidslösningar och färskvaror. Dagligvaruhandeln spås öka med i genomsnitt 2,8 procent per år fram till 2022, vilket är 0,6 procent under den genomsnittliga tillväxten på dagligvarumarknaden.

Mer om:DLF
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Nyhetsbrev

Jula i god form

Arkiv

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Så mycket ska Sportamore växa

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159