23948sdkhjf

Börs eller försäljning?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Group utvärderar försäljning eller notering av Nelly. Koncernen delar nu bolaget i tre delar.

Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly blir självständiga bolag. Det aviserade styrelsen i Qliro Group på torsdagskvällen och meddelade samtidigt att beslut tagits om att "utvärdera börsnotering eller avyttring av Nelly".

I ett pressmeddelande skriver bolaget och vd Marcus Lindqvist att de tre verksamheterna ” börjar nu nå tillräcklig storlek för att kunna utvecklas vidare på egen hand. Givet bolagens mognadsgrad och den starka under­liggande tillväxten inom respektive område ser vi nu att det är möjligt för bolagen att stå på egna ben och själva skapa de bästa förutsättningarna för att stärka varje bolags konkurrens­kraft”. 

Därtill aviserades att besparingar i koncernen och neddragningar väntar i samband med omstöpning av bolaget.

Qliro Group uppger  att Nelly omsätter 1,3 miljarder kronor på årsbasis vilket i huvudsak genereras från de egna varumärkena, som är kärnan i verksamheten och stod under första kvartalet för 46 procent av försäljningen, samt cirka 200 externa varumärken.

- Genom Nelly har vi en stark och lönsam position inom mode för unga kvinnor i Norden. Med denna bas ser vi förutsättningar att ytterligare stärka Nellys kärnaffär, utveckla nya koncept samt fortsätta den geografiska expansionen, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group i en kommentar. 

Qliro Group har även för avsikt att stärka CDON Marketplace som extern marknadsplats. Investeringar har gjorts i teknologi och logistik och omställningen ska leda till lägre lagernivåer för Qliro Group. 

Vad gäller Qliro Financial Services ska bolaget fortsätta växa med ökade rörelseintäkter  i nuvarande form. I dag kommer 40 procent av affärsvolymen från e-handlare som ej ägs av koncernen.

Lånetjänsten bedöms också ha goda tillväxtmöjligheter i Norden. 

Processen beräknas vara fullt genomförd senast om 24 månader.

Koncernens likvida medel uppgick per den 31 mars 2018 till 602 miljoner kronor och e-handelsverksamhetens nettokassa till 324 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151