Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Handelns ekonomiska råd vill motverka ojusta konkurrensfördelar.

Handelns ekonomiska råd, som består av Erik Åsbrink, Anna Felländer och Mats Bergman, presenterade i dag sin andra rapport. Den första kom för ett år sedan, och tecknade en bred bild av handelns förutsättningar och kommande utveckling. I den nya rapporten, ”Konkurrens på olika villkor – en nulägesrapport” har rådet tittat närmare på konkurrenssituationen mellan svensk och internationell e-handel.

– När vi bestämde ämnet kunde vi inte ana att det skulle vara så aktuellt, sade Erik Åsbrink när rapporten presenterades.

Rådet identifierar tre typer av konkurrensfördelar som internationella jättar som Amazon eller kinesiska som Alibaba har gentemot sina svenska konkurrenter. Det är naturliga skalfördelar i nätverksbyggande, FoU-investeringar, logistik och finansiell styrka, men det kan också vara ojusta konkurrensfördelar som momsundandragande och -bedrägerier, samt garantier, CE-märknig och subventionerad distribution genom det internationella UPU-avtalet.

Dessutom gör utvecklingen det lättare för tillverkare och varumärkesägare att sälja direkt till konsumenten eller via jättarnas plattformar.
Mot det står fördelar för svensk handel som fysiska butiker där kunderna kan se varorna i verkligheten, lager nära kunderna och det faktum att kunderna känner och litar på de etablerade varumärkena.

Erik Åsbrink presenterade siffror som förklarade vikten av den svenska momsen. I Sverige, som har en relativt hög momssats, 25 procent, står den för 41 procent av statens inkomster, cirka 450 miljarder kronor per år. Ungefär lika mycket uppgår de årliga momsbedrägerierna inom EU till. Anna Felländer gick igenom de fördelar ”first mover advantages” som jättar som Amazon har.

– Data är det nya guldet, och AI är den underliggande drivkraften, sade hon.
Hon tryckte också på att små och medelstora företag kan dra fördel av till exempel skalfördelerna hos Amazons plattform.

Rapporten mynnar ut i flera rekommendationer:
Verka för att det internationella postavtalet UPU som ger länder som Kina konkurrensfördelar revideras.
Lägga produkt- och miljöansvar samt momsansvar på plattformsföretagen.
Fortsätt utveckla EU:s momsregler med utgångspunkten att betalningsansvaret ska ligga på det exporternade företaget.
Stärk det svenska retail- och retechklustret genom utbildningssatsningar.

Rapporten går att ladda ner här:



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Icas e-handelschef slutar

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Nyhetsbrev

Värmen sänker tron på framtiden

Arkiv

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.234