23948sdkhjf

Handlarnas renoveringsraseri

Kraftiga förseningar, buller och otydliga besked upprör - och sänker affärerna.

Renoveringen av Östermalmshallen har blivit en långdragen och bullrig historia. Det har fått handlarna på Humlegårdsgatan att ilskna till. Elva av dem har skrivit på en namnlista som ska skickas in till staden.
– Man måste kunna ge tydliga besked om hur lång tid renoveringen ska ta. Vi har alla förståelse för att det måste gäras, men inte sättet det har skötts på”, säger Fredrik Skeppstedt från Tehandeln Java till Mitt i.

"Extra tidskrävande"

Renoveringen skulle ha varit färdig i april i år, men nu lyder beskedet ”någon gång under 2019”.
– En byggnad som knappt genomgått några renoveringar på 130 år, som har högsta kulturhistoriska klassificering och många små hyresgäster är helt enkelt extra tidskrävande. Sedan fick vi ett par överklaganden också förra året, som gjorde att projektet försköts, kommenterar Linda Laine, pressansvarig på fastighetskontoret som utför renoveringen, i Mitt i.

Vill ha kompensation

Handlarna vittnar om att affärerna påverkats mycket negativt av renoveringen och vill därför kompenseras ekonomiskt av staden. Restaurangen Österhof rapporterar att man halverat sin kassa.
– Om de har sådana anspråk måste våra jurister titta på det, säger Linda Laine.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11