23948sdkhjf

"Konceptet bygger på att sälja externa varumärken"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Premiär för H&M-gruppens nya koncept och marknadsplats Afound. Även lyxmode ryms i sortimentet. Vd:n berättar om planerna i stor intervju med Habit.

H&M bjöd in till presentation för nya konceptet och marknadsplatsen Afound på Bukowskis i Stockholm på tisdagen.

Läs också: Dustin skruvar upp hållbarhetsarbetet – rekryterar från H&M

De första fysiska butikerna öppnar i veckan, på torsdag och lördag, på Drottninggatan 53  i Stockholm och på  Södergatan 28 i Malmö. I butikslokalen i Malmö huserade tidigare en bokhandel.

Efter de två premiärbutikerna följer ytterligare fyra enheter i Sverige under året. Initialt är sortimentet även i e-butiken, som öppnar för shopping på onsdagen, tillgängligt för svenska kunder. Under 2019 ska konceptet expanderas ut i Europa.

Vid sidan av de fysiska butikerna är den digitala marknadsplatsen och e-handel en minst lika viktig beståndsdel i konceptet. På marknadsplatsen ska inte minsta starka externa varumärken presenteras och säljas, enligt Fredrik Svartling.

A:et i Afound stor för något nytt, en ny början och det rubinröda strecket under bokstaven ska symbolisera att det handlar om ”fynd” och mode och inredning till ”off price”.

Läs också: H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Arbetet med det nya  konceptet har pågått sedan 2015 och ambitionen är att hitta och att erbjuda kunderna märkesvaror till mycket rabatterade priser; i genomsnitt är priserna nedsatta till 50 procent men ibland upp till 80 procent. Med Afound, menar man, kan koncernen även vara snabba och relevanta och agera på exempelvis väder och trender.

30 procent av sortimentet ska bestå av H&M gruppens olika märken och Afound blir också första platsen som koncernen presenterar det egna märkesutbudet samlat.

Men den stora delen ska alltid vara andra varumärken och konceptet bygger enligt vd Fredrik Svartling på att sälja externa varumärken. Varumärkena som säljs kan både vara inköpta av H&M eller säljas direkt av modeföretagen via den digitala plattformen.

Reaktionerna som H&M fick när det knackade på dörren hos olika modeföretag och varumärken för att presentera det nya konceptet var enligt Fredrik Svartling blandade.

- Vi har fått mycket olika feedback men många ser det också som en spännande affär och förstår att vi kan bli ett skyltfönster och ge företag möjlighet att expandera utomlands via oss. Grundidén är att vi inte ska sälja produkterna under samma säsong. Det måste bli en bra affär också för våra partner, säger Afounds vd Fredrik Svartling till Habit under tisdagens presentation.

Huruvida produkter under namnet Afound ska produceras i någon större utsträckning är inget som är bestämt i dag.Vid premiären finns ett fåtal varor som tvättmedel under namnet till försäljning.

- I nuläget handlar det om små komplement och på sikt kan det vara så att vi tar fram produkter som vi saknar. Hela konceptet bygger på en hållbarhetstanke och att sälja sådant som redan är producerat. Men det kan bli så att vi plockar fram produkter av exempelvis resttyger som finns i koncernen vilket också är ett hållbart sätt att arbeta på,säger Fredrik Svartling.

Premiär för konceptet blir det på Drottninggatan i Stockholm, granne med nyöppnade Arket men på en mindre butiksyta.

- Butiksytan är med sina 450 kvadratmeter förhållandevis liten, inte minst entréplanet. För att locka in och ned till den större butiksytan ska företaget på entréplanet berätta om konceptet och även presentera ett kurerat urval.

Butiksytan en trappa ned är uppdelad på en avdelning där plagg hänger kategori- och sortimentsvis medan andra halvan är en kurerad inspirationsyta. Även digitalt är stil- och modeinspirationen viktig och plaggen ska hela tiden kännas rätt i trend och säsong.

Läs också: Här tar H&M över efter Willys

Först ut är sortiment till dam och herr och heminredning. I höst adderas produkter till barn.

På galgarna under presentationen, som är uppbyggd som en butik, hänger plagg från H&M:s alla koncept blandat med denim samt premium- och lyxmode från exempelvis Marni, Jil Sander, Stella McCartney, Balenciaga, Gucci och Céline. En hel del av sortimentet består även av skandinaviska varumärken som exempelvis Wood Wood, Soulland, Cords & Co.,Rodebjer och Whyred.

I sortimentet finns fler än 100 varumärken och antaletoch sortimentet ska vara ständigt föränderligt. Det kan handla om enstaka, unika plagg till flera plagg av samma modell och märke.

Konceptet ska även rymma olika samarbeten och särskilda släpp. Under tisdags aviserades  att restlagret från Parisbutiken Colette, som stängde efter 20 år i slutet på 2017, köpts upp och ska börja säljas hos Afound i augusti. Inför lansering har Afound smarbetet med Colettes Sarah Andelman.

I e-handeln erbjuds fria leveranser och fria returer. Leveranserna utovas på mellan fem till tre dagar. På den digitala marknadsplatsen finns även vintagemode som säljs via externa partner för att säkerställa autenticitet. 

Vilka är de största utmaningarna?

- De största utmaningarna är alltid att vara relevanta och att få kunderna att förstå konceptet och spännvidden i prisbilden och utbud. Det ska alltid vara bra fynd men priset står också i relation till vilka varumärke det är frågan om.

Mer om: Afound | H&M | H&M-gruppen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

16 nya butiker i fjol

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128