"Konceptet bygger på att sälja externa varumärken"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Premiär för H&M-gruppens nya koncept och marknadsplats Afound. Även lyxmode ryms i sortimentet. Vd:n berättar om planerna i stor intervju med Habit.

H&M bjöd in till presentation för nya konceptet och marknadsplatsen Afound på Bukowskis i Stockholm på tisdagen.

Läs också: Nya protester mot H&M i New York

De första fysiska butikerna öppnar i veckan, på torsdag och lördag, på Drottninggatan 53  i Stockholm och på  Södergatan 28 i Malmö. I butikslokalen i Malmö huserade tidigare en bokhandel.

Efter de två premiärbutikerna följer ytterligare fyra enheter i Sverige under året. Initialt är sortimentet även i e-butiken, som öppnar för shopping på onsdagen, tillgängligt för svenska kunder. Under 2019 ska konceptet expanderas ut i Europa.

Vid sidan av de fysiska butikerna är den digitala marknadsplatsen och e-handel en minst lika viktig beståndsdel i konceptet. På marknadsplatsen ska inte minsta starka externa varumärken presenteras och säljas, enligt Fredrik Svartling.

A:et i Afound stor för något nytt, en ny början och det rubinröda strecket under bokstaven ska symbolisera att det handlar om ”fynd” och mode och inredning till ”off price”.

Läs också: Grundaren lämnar vd-posten – efter tre månader

Arbetet med det nya  konceptet har pågått sedan 2015 och ambitionen är att hitta och att erbjuda kunderna märkesvaror till mycket rabatterade priser; i genomsnitt är priserna nedsatta till 50 procent men ibland upp till 80 procent. Med Afound, menar man, kan koncernen även vara snabba och relevanta och agera på exempelvis väder och trender.

30 procent av sortimentet ska bestå av H&M gruppens olika märken och Afound blir också första platsen som koncernen presenterar det egna märkesutbudet samlat.

Men den stora delen ska alltid vara andra varumärken och konceptet bygger enligt vd Fredrik Svartling på att sälja externa varumärken. Varumärkena som säljs kan både vara inköpta av H&M eller säljas direkt av modeföretagen via den digitala plattformen.

Reaktionerna som H&M fick när det knackade på dörren hos olika modeföretag och varumärken för att presentera det nya konceptet var enligt Fredrik Svartling blandade.

- Vi har fått mycket olika feedback men många ser det också som en spännande affär och förstår att vi kan bli ett skyltfönster och ge företag möjlighet att expandera utomlands via oss. Grundidén är att vi inte ska sälja produkterna under samma säsong. Det måste bli en bra affär också för våra partner, säger Afounds vd Fredrik Svartling till Habit under tisdagens presentation.

Huruvida produkter under namnet Afound ska produceras i någon större utsträckning är inget som är bestämt i dag.Vid premiären finns ett fåtal varor som tvättmedel under namnet till försäljning.

- I nuläget handlar det om små komplement och på sikt kan det vara så att vi tar fram produkter som vi saknar. Hela konceptet bygger på en hållbarhetstanke och att sälja sådant som redan är producerat. Men det kan bli så att vi plockar fram produkter av exempelvis resttyger som finns i koncernen vilket också är ett hållbart sätt att arbeta på,säger Fredrik Svartling.

Premiär för konceptet blir det på Drottninggatan i Stockholm, granne med nyöppnade Arket men på en mindre butiksyta.

- Butiksytan är med sina 450 kvadratmeter förhållandevis liten, inte minst entréplanet. För att locka in och ned till den större butiksytan ska företaget på entréplanet berätta om konceptet och även presentera ett kurerat urval.

Butiksytan en trappa ned är uppdelad på en avdelning där plagg hänger kategori- och sortimentsvis medan andra halvan är en kurerad inspirationsyta. Även digitalt är stil- och modeinspirationen viktig och plaggen ska hela tiden kännas rätt i trend och säsong.

Läs också: Zalando större än H&M

Först ut är sortiment till dam och herr och heminredning. I höst adderas produkter till barn.

På galgarna under presentationen, som är uppbyggd som en butik, hänger plagg från H&M:s alla koncept blandat med denim samt premium- och lyxmode från exempelvis Marni, Jil Sander, Stella McCartney, Balenciaga, Gucci och Céline. En hel del av sortimentet består även av skandinaviska varumärken som exempelvis Wood Wood, Soulland, Cords & Co.,Rodebjer och Whyred.

I sortimentet finns fler än 100 varumärken och antaletoch sortimentet ska vara ständigt föränderligt. Det kan handla om enstaka, unika plagg till flera plagg av samma modell och märke.

Konceptet ska även rymma olika samarbeten och särskilda släpp. Under tisdags aviserades  att restlagret från Parisbutiken Colette, som stängde efter 20 år i slutet på 2017, köpts upp och ska börja säljas hos Afound i augusti. Inför lansering har Afound smarbetet med Colettes Sarah Andelman.

I e-handeln erbjuds fria leveranser och fria returer. Leveranserna utovas på mellan fem till tre dagar. På den digitala marknadsplatsen finns även vintagemode som säljs via externa partner för att säkerställa autenticitet. 

Vilka är de största utmaningarna?

- De största utmaningarna är alltid att vara relevanta och att få kunderna att förstå konceptet och spännvidden i prisbilden och utbud. Det ska alltid vara bra fynd men priset står också i relation till vilka varumärke det är frågan om.

Mer om: Afound | H&M | H&M-gruppen


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Icas e-handelschef slutar

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Nyhetsbrev

Värmen sänker tron på framtiden

Arkiv

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215