Postnord + Wish = sant

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Nu försvinner den kritiserade hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Den omdiskuterade hanteringsavgiften på 75 kronor per paket, som skickats till Sverige från länder utanför EU infördes av Postnord den 1 mars i år. Den kom att kallas ”Kinaavgiften”, eftersom den främst riktades mot den strida strömmen av paket från Kina blev allt tyngre att hantera.

Läs också: Global e-handel flyttar tiotusentals jobb utomlands

Men nu försvinner alltså den avgiften, i alla fall för de som shoppar på Wish. Postnord har ingått ett avtal med Wish, som innebär att den som handlar från dem kommer att få varan snabbare, med redan inbetald moms och utan Postnords hanteringsavgift.

Det är glädjande att Postnord tillsammans med Wish har kunnat ta fram en lösning där momsen hanteras direkt vid köpet. Det gör det betydligt billigare för konsumenten samtidigt som vi kommer att slippa en krånglig och manuell hantering av en stor andel av alla försändelser som kommer utifrån EU:s tullunion, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på PostNord Sverige.

Wish kommer att ta in momsen direkt i samband med köpet, sätta en speciell etikett på paketen och betala en hanteringsavgift till Postnord. Dessutom kommer elektronisk information om försändelserna skickas till Postnord. På så sätt kan momsen på försändelsen deklareras direkt och efter Tullverkets godkännande skickas till mottagaren.

Vi hoppas på att fler internationella e-handlare kommer att ansluta sig till den här lösningen. Det skulle gynna den växande e-handeln samtidigt som fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader och känna sig trygga med att momsen är hanterad, avslutar Peter Hesslin.

Övriga försändelser från aktörer utanför EU, som ej upprättat avtal med Postnord, kommer fortfarande att vara avgiftsbelagda.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209