23948sdkhjf

Stör inte kunderna!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Så byggs en bra kundrelation.

Den som vill leverera en bra kundupplevelse måste undvika att bli ytterligare en distraktion i en splittrad tillvaro.

Mikkel Svane är en av kundserviceföretaget Zendesks grundare. På företagets konferens i London nyligen gav han några regler för framgångsrikt kundbemötande.

Han inledde med att berätta vad man inte ska göra:
– Låt bli att störa kunderna med ovälkomna generella budskap. Genomsnittsmänniskan får 64 budskap om dagen i telefonen – och många får hundratals. I snitt tittar människor på sina mobiler var 12:e minut. Samtidigt tar det 23 minuter att hitta fokus igen efter en störning.

En bra kundrelation byggs enligt Mikkel Svane på tre pelare:
1. Gör det du sagt att du ska göra. Varje företag har ett slags basalt löfte till sina kunder. Svik aldrig det löftet.

Ett negativt exempel han nämner är den inspelade rösten som säger ”Ditt samtal är viktigt för oss” som kunder möter med ett par minuters intervall vid samtal till kundtjänst.
– Tycker de att samtalen är viktiga ska de bemanna sin kundtjänst, så att folk slipper vänta i 37 minuter på att komma fram, säger han.

2. Var proaktiv. Ge kunden en pushnotis om att det kan vara dags att köpa hem bläck till skrivaren, att byta batteri i brandlarmet eller att en räkning håller på att förfalla.
– Det är en äkta hjälp till kunden som underlättar vardagen, kommenterar Mikkel Svane.

3. Tappa inte tråden. Gör kundupplevelsen sömlös. Alla kanaler ska hänga ihop, så att kunden inte behöver dra sitt ärende flera gånger.
 –Kontakten med företaget ska vara som med en kompis. Vänner fortsätter samtalet där de slutade sist. Man behöver inte berätta sitt livs historia från start. Vännen vet vem man är.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Arkiv

Jula i god form

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Så mycket ska Sportamore växa

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169