23948sdkhjf

Elgigantens suveräna rekordår - "Växer i samtliga kanaler"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Tar ytterligare marknadsandelar efter kraftig tillväxt.

Det firas hos Elgiganten och med all rätt. Verksamhetsåret 2017/2018 blev ett nytt rekordår för elektronikkedjan, med en tillväxt på 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor och en resultatförbättring med hela 50 procent till 200 miljoner kronor.

Succén kan främst tillskrivas företagsaffären (B2B), telekom och gaming som skjutit i höjden och visat fortsatt enorm tillväxt, trots fjolårets redan starka siffror.

Vi har ett alldeles fantastiskt år bakom oss, där vi redovisar en kraftig tillväxt samtidigt som den totala elektronikmarknaden backar. Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och kunderbjudandet. Att vi fortsätter utvecklas, för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och en utmärkt service, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Den största tillväxten uppvisar segmentet gaming, med en kraftig ökning på 39 procent.
Intresset för gaming och e-sport har exploderat under de senaste två åren och vi ser inga tendenser på att det kommer att avta, tvärt om. Vi kommer därför att satsa på att bredda sortimentet inom framför allt PC-gaming, med datorkomponenter, hårdvara och tillbehör under året. Det här är produkter som kunderna, oavsett ålder, efterfrågar och vi vill vara den självklara återförsäljaren som kunderna vänder sig, säger Niclas Eriksson.

Även e-handeln gick urstarkt framåt.
Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 32 procent under året. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan våra digitala satsningar och vår analoga försäljning och kommer därför att prioritera utvecklingen av våra digitala kanaler och kommunikation framöver, säger Niclas Eriksson.

Noterbart är också att Elgiganten går mot strömmen i branschen i övrigt, som backade med 0,8 procent. Elgiganten ökar i och med rekordåret sin marknadsandel med 3 procent och har därmed lagt beslag på 31 procent av den svenska elektronikhandeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Uniqlo säger tack med kampanj

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Nyhetsbrev

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Arkiv

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Jula väljer ny handelsplats

Lyko ökar online

Icas nya butikskoncept – följ med in

Före detta XL-Partner växlar vd

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167