23948sdkhjf

Elgigantens suveräna rekordår - "Växer i samtliga kanaler"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Tar ytterligare marknadsandelar efter kraftig tillväxt.

Det firas hos Elgiganten och med all rätt. Verksamhetsåret 2017/2018 blev ett nytt rekordår för elektronikkedjan, med en tillväxt på 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor och en resultatförbättring med hela 50 procent till 200 miljoner kronor.

Succén kan främst tillskrivas företagsaffären (B2B), telekom och gaming som skjutit i höjden och visat fortsatt enorm tillväxt, trots fjolårets redan starka siffror.

Vi har ett alldeles fantastiskt år bakom oss, där vi redovisar en kraftig tillväxt samtidigt som den totala elektronikmarknaden backar. Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och kunderbjudandet. Att vi fortsätter utvecklas, för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och en utmärkt service, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Den största tillväxten uppvisar segmentet gaming, med en kraftig ökning på 39 procent.
Intresset för gaming och e-sport har exploderat under de senaste två åren och vi ser inga tendenser på att det kommer att avta, tvärt om. Vi kommer därför att satsa på att bredda sortimentet inom framför allt PC-gaming, med datorkomponenter, hårdvara och tillbehör under året. Det här är produkter som kunderna, oavsett ålder, efterfrågar och vi vill vara den självklara återförsäljaren som kunderna vänder sig, säger Niclas Eriksson.

Även e-handeln gick urstarkt framåt.
Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 32 procent under året. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan våra digitala satsningar och vår analoga försäljning och kommer därför att prioritera utvecklingen av våra digitala kanaler och kommunikation framöver, säger Niclas Eriksson.

Noterbart är också att Elgiganten går mot strömmen i branschen i övrigt, som backade med 0,8 procent. Elgiganten ökar i och med rekordåret sin marknadsandel med 3 procent och har därmed lagt beslag på 31 procent av den svenska elektronikhandeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar - fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.138