23948sdkhjf

Elgigantens suveräna rekordår - "Växer i samtliga kanaler"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Tar ytterligare marknadsandelar efter kraftig tillväxt.

Det firas hos Elgiganten och med all rätt. Verksamhetsåret 2017/2018 blev ett nytt rekordår för elektronikkedjan, med en tillväxt på 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor och en resultatförbättring med hela 50 procent till 200 miljoner kronor.

Succén kan främst tillskrivas företagsaffären (B2B), telekom och gaming som skjutit i höjden och visat fortsatt enorm tillväxt, trots fjolårets redan starka siffror.

Vi har ett alldeles fantastiskt år bakom oss, där vi redovisar en kraftig tillväxt samtidigt som den totala elektronikmarknaden backar. Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och kunderbjudandet. Att vi fortsätter utvecklas, för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och en utmärkt service, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Den största tillväxten uppvisar segmentet gaming, med en kraftig ökning på 39 procent.
Intresset för gaming och e-sport har exploderat under de senaste två åren och vi ser inga tendenser på att det kommer att avta, tvärt om. Vi kommer därför att satsa på att bredda sortimentet inom framför allt PC-gaming, med datorkomponenter, hårdvara och tillbehör under året. Det här är produkter som kunderna, oavsett ålder, efterfrågar och vi vill vara den självklara återförsäljaren som kunderna vänder sig, säger Niclas Eriksson.

Även e-handeln gick urstarkt framåt.
Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 32 procent under året. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan våra digitala satsningar och vår analoga försäljning och kommer därför att prioritera utvecklingen av våra digitala kanaler och kommunikation framöver, säger Niclas Eriksson.

Noterbart är också att Elgiganten går mot strömmen i branschen i övrigt, som backade med 0,8 procent. Elgiganten ökar i och med rekordåret sin marknadsandel med 3 procent och har därmed lagt beslag på 31 procent av den svenska elektronikhandeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Fresks köper från XL

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Från Tele2 till Blocket

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Nyhetsbrev

176 miljoner till MQ

Arkiv

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Sjunde butiken för Dogman

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126