23948sdkhjf

Elgigantens suveräna rekordår - "Växer i samtliga kanaler"

Tar ytterligare marknadsandelar efter kraftig tillväxt.

Det firas hos Elgiganten och med all rätt. Verksamhetsåret 2017/2018 blev ett nytt rekordår för elektronikkedjan, med en tillväxt på 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor och en resultatförbättring med hela 50 procent till 200 miljoner kronor.

Succén kan främst tillskrivas företagsaffären (B2B), telekom och gaming som skjutit i höjden och visat fortsatt enorm tillväxt, trots fjolårets redan starka siffror.

Vi har ett alldeles fantastiskt år bakom oss, där vi redovisar en kraftig tillväxt samtidigt som den totala elektronikmarknaden backar. Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och kunderbjudandet. Att vi fortsätter utvecklas, för att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och en utmärkt service, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Den största tillväxten uppvisar segmentet gaming, med en kraftig ökning på 39 procent.
Intresset för gaming och e-sport har exploderat under de senaste två åren och vi ser inga tendenser på att det kommer att avta, tvärt om. Vi kommer därför att satsa på att bredda sortimentet inom framför allt PC-gaming, med datorkomponenter, hårdvara och tillbehör under året. Det här är produkter som kunderna, oavsett ålder, efterfrågar och vi vill vara den självklara återförsäljaren som kunderna vänder sig, säger Niclas Eriksson.

Även e-handeln gick urstarkt framåt.
Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 32 procent under året. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan våra digitala satsningar och vår analoga försäljning och kommer därför att prioritera utvecklingen av våra digitala kanaler och kommunikation framöver, säger Niclas Eriksson.

Noterbart är också att Elgiganten går mot strömmen i branschen i övrigt, som backade med 0,8 procent. Elgiganten ökar i och med rekordåret sin marknadsandel med 3 procent och har därmed lagt beslag på 31 procent av den svenska elektronikhandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078