Den digitala infrastrukturen på plats för Amazon

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Amazon Web Services expansion banar väg för Amazon.com i Sverige. AWS startupchef i intervju med Dagens Handel.

Medan alla går och väntar på Amazon.com, så har Amazon Web Services intagit Sverige och breddat sin närvaro med nya datacenter i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Anledningen är att Stockholm ska bli en av 18 regioner med minimal nedtid och maximal hastighet för AWS nordiska molnkunder.

Kanske inte så konstigt att valet föll på Sverige när man här har kunder som Assa Abloy, Ikea, Scania och Volvo. Forbes har även rankat Sverige som ett av de fem bästa länderna i världen för företag.

Men en sak har Amazon Web Services haft stora problem med sedan den uppmärksammade etableringen i Sverige: sammanblandningen med Amazon.com. Så vad är egentligen Amazon Web Services, vad är Amazon.com och var finns likheterna och skillnaderna? Vi har tagit hjälp av Eric Morales, startupansvarig för AWS i Norden, för att reda ut begreppen.

– AWS är ett eget företag inom Amazon, med en egen kundgrupp, andra tjänster och lyder under en annan ledningsgrupp, poängterar Eric för Dagens Handel.

Så använder Amazon AWS

Att Amazon.com använder sig av Amazon Web Services säger egentligen sig självt. Och faktum är att merparten av Amazon.com körs på AWS och det finns en aggressiv plan för att flytta över resterande delar som ännu inte finns där.

– Det är flera av Amazons funktioner som använder sig av AWS, till exempel för gratis backup och lagring för allt innehåll som köpts på Amazon.com. Whispersync, böcker och filmer, ”Second Screen” - där man kan slänga upp en film eller ett tv-program på sin stora skärm och samtidigt använda din surfplattas andra funktioner. Även Amazon Fire TV använder AWS för backup, lagring och strömningstjänster samtidigt som hjärnan för ”Alexa”, Amazon Echo-enhetens automatiska assistent finns på AWS, så att man kan fortsätta utvecklas, bli smartare och addera ytterligare funktioner över tid, säger Eric Morales.

Banar väg för Amazon.com

Med Amazon Web Services nya datacenter i Sverige finns med andra ord alla förutsättningar, med den digitala infrastrukturen på plats, för Amazon.com att lansera fullskalig e-handel både i vårt avlånga land och ut mot resten av våra nordiska grannar. Man kan säga att förtrupperna är på plats.

– Amazon som återförsäljare är en väldigt stor och viktig användare av AWS tjänster. De ger oss massor av feedback, har väldigt höga krav och drar sig inte för att berätta vad de gillar och vill ha. Alla som varit en del av att bygga upp ett framgångsrikt företag vet att man behöver en stor andel sofistikerade, stora användare som tvingar en att flytta fram gränserna för tjänsten och återförsäljaren Amazon har varit en av dessa, även om de bara är en av flera stora, viktiga användare av AWS.

Expanderingen i Sverige innebär förstås också en helt annan närhet till AWS nordiska kunder och möjligheter att snabba upp deras användarupplevelse.

Utvecklingen i Norden

Amazon Web Services har funnits här sedan 2011, startade sitt första kontor 2014 i Stockholm, 2015 i Finland och 2018 i Danmark. Man erbjuder inte bara molntjänster, utan även lagring, processorkapacitet, mjukvaror och nätverk för företag som vill slippa upprätta egna datahallar.

– Med en AWS-region i Norden kan kunderna välja att lagra sitt innehåll i Sverige och det kommer inte att flyttas så länge kunden inte väljer att flytta det. När man använder AWS infrastrukturregion i Sverige, eller någon annan av våra 18 infrastrukturregioner runtom i världen får kunderna tillgång till säkerhetsverktyg av högsta klass och tjänster som möjliggör flera olika nivåer av säkerhetsförsäkring och teknisk kapacitet. Vi ger också våra kunder möjligheten att kryptera data, både i rörelse eller vilande, där bara kunderna har tillgång till krypteringsnycklarna. Innehållet som har krypterats är helt värdelöst utan krypteringsnycklarna, säger Eric Morales.

Utöver AWS har Amazon även Amazon Prime på plats i Sverige.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apotea nära miljardgränsen

Rekordbra första halvår för nätapoteket.

De ska möjliggöra kontantuttag i handeln

Kinesisk jätte vill till Europa

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.219