23948sdkhjf

Ica kritiseras för öl-skyltning

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

"Uppmanar konsumenter till bruk av alkohol", skriver Konsumentverket.

Ica Sverige får kritik av Konsumentverket angående marknadsföring av folköl i en Ica-butik i Göteborg. Enligt butikschefen är kampanjen framtagen av Ica centralt och därför har man inte ifrågasatt innehållet.

Läs också: Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Konsumentverket anser att påståendena ”köp fler! Spara mer”, ”ta 4 och få 10 %” och ”extrapris” uppmanar konsumenter till bruk av alkohol, då det direkt uppmanar konsumenten att köpa en större mängd. Den iögonfallande grafiska utformningen, samt angivelsen av rabatt förstärker enligt Konsumentverket detta intryck” skriver man i sin bedömning.

Avseende marknadsföringen anser Konsumentverket att skylten som marknadsför ett 6-pack öl av märket Norrlands guld (3,5%) i proportion till övriga prisangivelser på hyllan är omotiverat stor”, fortsätter man.

Man påpekar också att man anser att försiktighet bör användas vid beskrivningar som särskilt betonar nedsatt pris på drycker innehållandes alkohol.

Nu har Ica till den 3 juli på att yttra sig, samt redogöra för de åtgärder som kommer att genomföras. Därefter tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder kommer att vidtas.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Nespresso till Björn Borg

Hon blir ny marknadsdirektör för sportmodebolaget.

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Itab rekryterar ny vd från Ikea

Fler mindre butiker för Elgiganten

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Nyhetsbrev

Jula in i finansbranschen

Arkiv

God start för Bygghemma

Påsken sänkte marsförsäljningen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

& Other Stories öppnar Varuhuset

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192