23948sdkhjf

Ica kritiseras för öl-skyltning

"Uppmanar konsumenter till bruk av alkohol", skriver Konsumentverket.

Ica Sverige får kritik av Konsumentverket angående marknadsföring av folköl i en Ica-butik i Göteborg. Enligt butikschefen är kampanjen framtagen av Ica centralt och därför har man inte ifrågasatt innehållet.

Konsumentverket anser att påståendena ”köp fler! Spara mer”, ”ta 4 och få 10 %” och ”extrapris” uppmanar konsumenter till bruk av alkohol, då det direkt uppmanar konsumenten att köpa en större mängd. Den iögonfallande grafiska utformningen, samt angivelsen av rabatt förstärker enligt Konsumentverket detta intryck” skriver man i sin bedömning.

Avseende marknadsföringen anser Konsumentverket att skylten som marknadsför ett 6-pack öl av märket Norrlands guld (3,5%) i proportion till övriga prisangivelser på hyllan är omotiverat stor”, fortsätter man.

Man påpekar också att man anser att försiktighet bör användas vid beskrivningar som särskilt betonar nedsatt pris på drycker innehållandes alkohol.

Nu har Ica till den 3 juli på att yttra sig, samt redogöra för de åtgärder som kommer att genomföras. Därefter tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder kommer att vidtas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095