23948sdkhjf

Ica kritiseras för öl-skyltning

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

"Uppmanar konsumenter till bruk av alkohol", skriver Konsumentverket.

Ica Sverige får kritik av Konsumentverket angående marknadsföring av folköl i en Ica-butik i Göteborg. Enligt butikschefen är kampanjen framtagen av Ica centralt och därför har man inte ifrågasatt innehållet.

Läs också: Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Konsumentverket anser att påståendena ”köp fler! Spara mer”, ”ta 4 och få 10 %” och ”extrapris” uppmanar konsumenter till bruk av alkohol, då det direkt uppmanar konsumenten att köpa en större mängd. Den iögonfallande grafiska utformningen, samt angivelsen av rabatt förstärker enligt Konsumentverket detta intryck” skriver man i sin bedömning.

Avseende marknadsföringen anser Konsumentverket att skylten som marknadsför ett 6-pack öl av märket Norrlands guld (3,5%) i proportion till övriga prisangivelser på hyllan är omotiverat stor”, fortsätter man.

Man påpekar också att man anser att försiktighet bör användas vid beskrivningar som särskilt betonar nedsatt pris på drycker innehållandes alkohol.

Nu har Ica till den 3 juli på att yttra sig, samt redogöra för de åtgärder som kommer att genomföras. Därefter tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder kommer att vidtas.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Greta Thunberg-effekt" inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Sjunde butiken för Dogman

Nyhetsbrev

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Arkiv

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

Här stänger Åhléns också

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Så mycket växte e-modehandeln

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Vill bli möblernas Uber

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134