23948sdkhjf

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Inte ens den svaga skoförsäljningen kunde stoppa utvecklingen.

Tredje kvartalet brukar inte innebära några muntra miner hos Venue Retail Group, som har varumärkena Morris, Rizzo och Accent. Det hindrade dem inte från att öka omsättningen med 2,1 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom ökade försäljningen i jämförbara enheter med 2 procent.

Sett över hela året är kvartal tre vårt normalt sett svagaste, beroende på normala säsongsvariationer. Samtidigt var koncernens försäljning bättre än vid samma tidpunkt förra året”, kommenterar vd Jonas Ottosson resultatet.

Accessoarförsäljningen gick framåt med fyra procent i jämförbara enheter. Skoförsäljningen hade det dock motigt och sjönk med sex procent. Här menar man att flyttar, tillfälliga stängningar och kraftigt minskade ytor hos NK har bidragit.

Förändringarna på NK är en stor del av förklaringen. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, Koncernens sammanlagda jämförbara utveckling är något bättre än Kläder och något sämre än Skor jämfört med marknaden i övrigt (enligt HUI)”, skriver Jonas Ottosson.

Venue Retail Group Q3

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -13,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018 (-19,2). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (-0:13).

  • Nettoomsättningen uppgick till 169 miljoner kronor (166).
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (56,5).
  • Resultatet före av- och nedskrivningar blev -9,8 miljoner kronor (-12,1).
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet.
  • Strax efter att rapporten offentliggjorts var aktien 3,7 procent ned.

Nyhetsbyrån Direkt

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

Från Tele2 till Blocket

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Nyhetsbrev

Ny marknad för Jysk

Arkiv

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Sjunde butiken för Dogman

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135