23948sdkhjf

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Inte ens den svaga skoförsäljningen kunde stoppa utvecklingen.

Tredje kvartalet brukar inte innebära några muntra miner hos Venue Retail Group, som har varumärkena Morris, Rizzo och Accent. Det hindrade dem inte från att öka omsättningen med 2,1 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom ökade försäljningen i jämförbara enheter med 2 procent.

Sett över hela året är kvartal tre vårt normalt sett svagaste, beroende på normala säsongsvariationer. Samtidigt var koncernens försäljning bättre än vid samma tidpunkt förra året”, kommenterar vd Jonas Ottosson resultatet.

Accessoarförsäljningen gick framåt med fyra procent i jämförbara enheter. Skoförsäljningen hade det dock motigt och sjönk med sex procent. Här menar man att flyttar, tillfälliga stängningar och kraftigt minskade ytor hos NK har bidragit.

Förändringarna på NK är en stor del av förklaringen. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, Koncernens sammanlagda jämförbara utveckling är något bättre än Kläder och något sämre än Skor jämfört med marknaden i övrigt (enligt HUI)”, skriver Jonas Ottosson.

Venue Retail Group Q3

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -13,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018 (-19,2). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (-0:13).

  • Nettoomsättningen uppgick till 169 miljoner kronor (166).
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (56,5).
  • Resultatet före av- och nedskrivningar blev -9,8 miljoner kronor (-12,1).
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet.
  • Strax efter att rapporten offentliggjorts var aktien 3,7 procent ned.

Nyhetsbyrån Direkt

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar - fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174