23948sdkhjf

Bistert för H&M

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Så har H&M offentliggjort sin delårsrapport. Där framgår att klädjättens rörelsevinst blev en besvikelse och backade till 6.007 miljoner kronor för kvartalet mars-maj i år. Det att jämföra med förra årets 7.650 miljoner kronor under samma period.

Även vinsten efter skatt var sämre än väntat med 4.638 miljoner kronor, att jämföra med 5.897 miljoner kronor under samma period förra året.

Det kraftigt växande varulagren är också en fortsatt huvudvärk för H&M. Varulagret uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 36,3 miljarder kronorr – en ökning med 13 procent räknat i kronor under kvartalet. Det lär innebära reor även kommande kvartal, aviserar man.

Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvår. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, något som vi successivt rättar till, kommenterar vd Karl-Johan Persson.

Omsättningen för det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret stannade vid 51,9 miljarder kronor, exklusive moms. En ökning med två procent jämfört med förra året.

I Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa växte vi betydligt mer än marknaden. Detta visar att vi är på rätt väg och att våra digitala satsningar och förändringsarbete börjar ge resultat. Sammantaget var dock kvartalets totala försäljning inte tillfredsställande vilket bidrog till att det utgående varulagret var fortsatt för högt, kommenterar Karl-Johan Persson.

Försäljningen online blev dock en ljuspunkt för H&M, där tillväxten uppgick till 17 procent och 14 procent för de nya varumärkena, jämfört med motsvarande period i fjol.

Noterbart är också att H&M utelämnat sina prognoser för 2018.
Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning även om det fortfarande finns många utmaningar och hårt arbete återstår. Det första halvåret blev något mer utmanande än vad vi inledningsvis trodde, men vi tror på en gradvis förbättring och ett starkare andra halvår, kommenterade Karl-Johan Persson då i den förra rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Succé för Coops obemannade nattbutik

Mode- och inredningskoncept till Skövde

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Nyhetsbrev

Uniqlo säger tack med kampanj

Arkiv

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Jula väljer ny handelsplats

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lyko ökar online

Före detta XL-Partner växlar vd

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Här stänger H&M

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.153