Bistert för H&M

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Så har H&M offentliggjort sin delårsrapport. Där framgår att klädjättens rörelsevinst blev en besvikelse och backade till 6.007 miljoner kronor för kvartalet mars-maj i år. Det att jämföra med förra årets 7.650 miljoner kronor under samma period.

Även vinsten efter skatt var sämre än väntat med 4.638 miljoner kronor, att jämföra med 5.897 miljoner kronor under samma period förra året.

Det kraftigt växande varulagren är också en fortsatt huvudvärk för H&M. Varulagret uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 36,3 miljarder kronorr – en ökning med 13 procent räknat i kronor under kvartalet. Det lär innebära reor även kommande kvartal, aviserar man.

Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvår. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, något som vi successivt rättar till, kommenterar vd Karl-Johan Persson.

Omsättningen för det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret stannade vid 51,9 miljarder kronor, exklusive moms. En ökning med två procent jämfört med förra året.

I Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa växte vi betydligt mer än marknaden. Detta visar att vi är på rätt väg och att våra digitala satsningar och förändringsarbete börjar ge resultat. Sammantaget var dock kvartalets totala försäljning inte tillfredsställande vilket bidrog till att det utgående varulagret var fortsatt för högt, kommenterar Karl-Johan Persson.

Försäljningen online blev dock en ljuspunkt för H&M, där tillväxten uppgick till 17 procent och 14 procent för de nya varumärkena, jämfört med motsvarande period i fjol.

Noterbart är också att H&M utelämnat sina prognoser för 2018.
Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning även om det fortfarande finns många utmaningar och hårt arbete återstår. Det första halvåret blev något mer utmanande än vad vi inledningsvis trodde, men vi tror på en gradvis förbättring och ett starkare andra halvår, kommenterade Karl-Johan Persson då i den förra rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apotea nära miljardgränsen

Rekordbra första halvår för nätapoteket.

De ska möjliggöra kontantuttag i handeln

Kinesisk jätte vill till Europa

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175