23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Besökarna färre men försäljningen ökar

Så går det för köpcentrumen, enligt HUI Research och Viametrics senaste rapport.

Besökarna blir färre, men försäljningen ökar i köpcentrum, det visar HUI Researchs och Viametrics nya rapport, Benchmark Index (BIX).

Den första BIX-rapporten avseende det första kvartalet i år presenterades vid ett seminarium i Almedalen. Där konstaterades det att köpcentrumen ökat försäljningen med 1,5 procent, trots att besöken minskat med 0,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

 Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. Idag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt. Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det. I denna snabbt föränderliga värld är faktabaserade beslutsunderlag som BIX-rapporten avgörande, säger Jonas Arnberg, vd HUI. 

I e-handelns spår blir köpcentrumen alltmer ”ett andra vardagsrum” och trenden är att detaljhandeln tar allt mindre plats, till förmån för restauranger, service och nöjen. I Asien bedöms de senare verksamheterna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan till 2027, jämfört med dagens 40 procent.

Den motsvarande siffran i Sverige är inte ens hälften så stor, men ökar i rask takt. – Diskrepansen mellan försäljnings- och besöksutveckling innebär högre konverteringsgrad och snittköp per kund. Därmed blir varje kund allt viktigare att både räkna och förstå. I takt med att köpcentrumen förändrar sitt innehåll förändras också konsumenternas besöksanledningar såväl som beteende. Att som köpcentrumägare följa detta löpande är en avgörande faktor för att bli framgångsrik i detaljhandelns pågående strukturomvandling, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web02