Besökarna färre men försäljningen ökar

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Så går det för köpcentrumen, enligt HUI Research och Viametrics senaste rapport.

Besökarna blir färre, men försäljningen ökar i köpcentrum, det visar HUI Researchs och Viametrics nya rapport, Benchmark Index (BIX).

Den första BIX-rapporten avseende det första kvartalet i år presenterades vid ett seminarium i Almedalen. Där konstaterades det att köpcentrumen ökat försäljningen med 1,5 procent, trots att besöken minskat med 0,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

 Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. Idag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt. Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det. I denna snabbt föränderliga värld är faktabaserade beslutsunderlag som BIX-rapporten avgörande, säger Jonas Arnberg, vd HUI. 

I e-handelns spår blir köpcentrumen alltmer ”ett andra vardagsrum” och trenden är att detaljhandeln tar allt mindre plats, till förmån för restauranger, service och nöjen. I Asien bedöms de senare verksamheterna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan till 2027, jämfört med dagens 40 procent.

Den motsvarande siffran i Sverige är inte ens hälften så stor, men ökar i rask takt. – Diskrepansen mellan försäljnings- och besöksutveckling innebär högre konverteringsgrad och snittköp per kund. Därmed blir varje kund allt viktigare att både räkna och förstå. I takt med att köpcentrumen förändrar sitt innehåll förändras också konsumenternas besöksanledningar såväl som beteende. Att som köpcentrumägare följa detta löpande är en avgörande faktor för att bli framgångsrik i detaljhandelns pågående strukturomvandling, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apotea nära miljardgränsen

Rekordbra första halvår för nätapoteket.

De ska möjliggöra kontantuttag i handeln

Kinesisk jätte vill till Europa

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163