23948sdkhjf

Besökarna färre men försäljningen ökar

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Så går det för köpcentrumen, enligt HUI Research och Viametrics senaste rapport.

Besökarna blir färre, men försäljningen ökar i köpcentrum, det visar HUI Researchs och Viametrics nya rapport, Benchmark Index (BIX).

Den första BIX-rapporten avseende det första kvartalet i år presenterades vid ett seminarium i Almedalen. Där konstaterades det att köpcentrumen ökat försäljningen med 1,5 procent, trots att besöken minskat med 0,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

 Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. Idag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt. Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det. I denna snabbt föränderliga värld är faktabaserade beslutsunderlag som BIX-rapporten avgörande, säger Jonas Arnberg, vd HUI. 

I e-handelns spår blir köpcentrumen alltmer ”ett andra vardagsrum” och trenden är att detaljhandeln tar allt mindre plats, till förmån för restauranger, service och nöjen. I Asien bedöms de senare verksamheterna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan till 2027, jämfört med dagens 40 procent.

Den motsvarande siffran i Sverige är inte ens hälften så stor, men ökar i rask takt. – Diskrepansen mellan försäljnings- och besöksutveckling innebär högre konverteringsgrad och snittköp per kund. Därmed blir varje kund allt viktigare att både räkna och förstå. I takt med att köpcentrumen förändrar sitt innehåll förändras också konsumenternas besöksanledningar såväl som beteende. Att som köpcentrumägare följa detta löpande är en avgörande faktor för att bli framgångsrik i detaljhandelns pågående strukturomvandling, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144