23948sdkhjf

Cloetta ska nå nya konsumenter

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Lanserar lågsockerprodukter i Norden i höst.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloettas erfarenheter från Nederländerna gör att bolaget inför höstens lansering av lågsockerprodukter i Norden räknar med att nå både helt nya konsumenter och även befintliga konsumenter av bolagets produkter.

Det uppgav Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid rapportpresentationen på en analytikerfråga om huruvida bolaget räknar med att bara sälja de nya lågsockerprodukterna till befintliga kunder som byter, eller om även helt nya kunder kan nås.

– I Nederländerna har vi sett både nya kunder och kunder som byter, sade Henri de Sauvage-Nolting och nämnde siffran 50/50.

– Därför är det intressant, framhöll han.

Cloettas försäljning i Norge tyngdes i kvartalet av den införda sockerskatten. Debatten kring sockrets hälsovådliga effekter har fått bolagets kunder att inte vilja marknadsföra godis i lika hög grad som innan.

– Det är viktigt att vi har den här typen av erbjudanden (lågsockererbjudanden) i vår portfölj, betonade Cloetta-chefen.

När det gäller marknadsföring har Cloetta i år flyttat en del marknadsföringsutgifter från det andra kvartalet till det tredje kvartalet. I linje med vad bolaget har sagt tidigare förväntas marknadsföringsutgifterna för helåret öka något.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Nu släpps Coops nya app

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handeln skuggades under en dag

Arkiv

Packat och klart på 59 sekunder

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Ytterligare en Ica-butik upphör

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15