23948sdkhjf

Elgiganten ska minska matsvinnet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Elektronikkedjan tar hjälp av Matsmart.

Elgiganten minskar matsvinnet med hjälp av ett samarbete med Matsmart, som kommer att sälja kaffe, té och choklad med kort, eller utgånget bäst-före-datum som annars skulle slängas.

Eftersom produkterna har kort eller utgånget bäst före-datum är de svåra att sälja i Elgigantens varuhus. Men självklart vill vi inte att utmärkta produkter slängs, det går emot allt vad vi står för i egenskap av ett ansvarstagande företag. Därför känns det fantastiskt att vi nu kan förlänga livslängden för de här produkterna med hjälp av Matsmart, samtidigt som kunder över hela Sverige kan fynda dessa till kraftigt pressade priser, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Bäst före-datumet är en garanti från producenten att varan håller samma kvalitet som vid tillverkningstillfället. Men ett paket choklad eller kaffe blir inte dålig bara för att bäst före-datumet är nära förestående eller har passerats.

– Samarbetet med Elgiganten visar att matsvinn uppstår i många olika branscher. Jag hoppas att fler aktörer följer Elgigantens miljösmarta exempel. Tillsammans kan vi göra stor skillnad för att bidra till en bättre miljö, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nyhetsbrev

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Arkiv

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Coop släpper ny e-handelsbomb

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154