23948sdkhjf

Postnords nya miljardförlust

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Postnords nettoomsättning ökade med 5 procent under andra kvartalet, till 9.503 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade till -901 miljoner kronor (-291) men justerat förbättrades rörelseresultatet till 68 miljoner kronor (-4).

Paketvolymerna fortsatte att öka kraftigt, 17 procent under kvartalet, och brevvolymerna att minska, -7 procent.

"Vi har en utmaning i Sverige med stora fall i brevintäkterna samtidigt som antalet hushåll som skall besökas ökar. En utveckling som självklart pressar lönsamheten i vår brevverksamhet", skriver vd Håkan Ericsson i rapporten.

För första halvåret gör Postnord i princip ett nollresultat, exklusive jämförelsestörande poster. Koncernens resultat påverkas kraftigt av förlusterna i Danmark under omställningen och att det svenska bolaget har ökade kostnader för att säkerställa hög leveranskvalité.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grand Parfymeri i konkurs: "Vi föll på målsnöret"

Reitan öppnar butik nummer 400

Heminredningsmärke i konkurs

Bakslag för Norge: Så kraftigt ökade gränshandeln

Här öppnar Mio - handlarduo satsar med ny butik

Femte butiken för Hemcompaniet

Nyhetsbrev

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Arkiv

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171