23948sdkhjf

Zetadisplay dubblade omsättningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men marginalerna minskade i andra kvartalet.

Digitala signageföretaget Zetadisplay mer än fördubblade sin omsättning för andra kvartalet med en ökning till 90,8 miljoner kronor, en ökning med 118 procent från föregående års 41,6 miljoner kronor.

Läs också: Zetadisplay i samarbete med finsk kedja

Ökningen har främst drivits av förvärv i Norge, Finland och Nederländerna och installationer av nya projekt. Detta kommer enligt företaget att leda till mer repetitiva intäkter i framtiden. Även nu ökade dessa intäkter med 86 procent jämfört med kvartal två förra året.

Zetadisplay redovisar även ett justerat ebitda-resultat om 11,7 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (6,4). Det gav en justerad ebitda-marginal om 12,9 procent (15,4).

Bruttomarginalen sjönk till 50 procent (56) som en följd av en förändrad produktmix med högre andel hårdvaruförsäljning med lägre marginal.

Det lägre marginalen berodde främst på investeringar i den svenska marknads- och försäljningsorganisationen samt en lägre bruttomarginal, skriver bolaget i sin rapport.

Zetadisplay har även tecknat flera nya stora avtal under det andra kvartalet.

– Vi har tecknat flera nya avtal, där framförallt en omfattande leverans av vår digitala medieplattform till Aktiebolaget Trav och Galopp (ATG) utmärker sig speciellt som vår största order hittills, skriver Leif Liljebrunn vd och koncernchef för Zetadisplay i kvartalsrapporten.

Mer om: ZetaDisplay
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Heminredningsmärke i konkurs

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192