23948sdkhjf

Zetadisplay dubblade omsättningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men marginalerna minskade i andra kvartalet.

Digitala signageföretaget Zetadisplay mer än fördubblade sin omsättning för andra kvartalet med en ökning till 90,8 miljoner kronor, en ökning med 118 procent från föregående års 41,6 miljoner kronor.

Läs också: Zetadisplay i samarbete med finsk kedja

Ökningen har främst drivits av förvärv i Norge, Finland och Nederländerna och installationer av nya projekt. Detta kommer enligt företaget att leda till mer repetitiva intäkter i framtiden. Även nu ökade dessa intäkter med 86 procent jämfört med kvartal två förra året.

Zetadisplay redovisar även ett justerat ebitda-resultat om 11,7 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (6,4). Det gav en justerad ebitda-marginal om 12,9 procent (15,4).

Bruttomarginalen sjönk till 50 procent (56) som en följd av en förändrad produktmix med högre andel hårdvaruförsäljning med lägre marginal.

Det lägre marginalen berodde främst på investeringar i den svenska marknads- och försäljningsorganisationen samt en lägre bruttomarginal, skriver bolaget i sin rapport.

Zetadisplay har även tecknat flera nya stora avtal under det andra kvartalet.

– Vi har tecknat flera nya avtal, där framförallt en omfattande leverans av vår digitala medieplattform till Aktiebolaget Trav och Galopp (ATG) utmärker sig speciellt som vår största order hittills, skriver Leif Liljebrunn vd och koncernchef för Zetadisplay i kvartalsrapporten.

Mer om: ZetaDisplay
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14