23948sdkhjf

Ökad försäljning för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Björn Borg ökade försäljningen i jämförbara butiker med 15 procent under årets andra kvartal, april till juni. Totalt minskar emellertid omsättningen i butiksledet då antalet enheter är tre färre jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

I e-handelsledet ökade försäljningen med 23 procent till en nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers som uppgick till 28,6 miljoner kronor (23,2).

Läs också: Minskad omsättning för Björn Borg

Bolagets egna e-handeln ökade under andra kvartalet med 9 procent och i rapporten skriver Björn Borg att det är framförallt konverteringen av trafiken online som förbättrats.

Tillväxten för sportmodebolaget drivs av starkare utveckling i Sverige och Finland medan framförallt Benelux men även Norge och Danmark utvecklas svagt. Verksamheten i Benelux minskar mot föregående år med 22 procent. För jämförbara butiker minskar omsättningen med 11 procent i Benelux.

Koncernens nettoomsättning ökade under årets andra kvartal med 4, procent, 1 till 30 juni, till 140,3 miljoner kronor (134,8). Exklusive valutaeffekter ökar omsättningen med 1,2 procent.

Bruttovinstmarginalen förbättrades och uppgick till 59,9 procent (52,1). Rörelseresultatet uppgick till 2,9 miljoner kronor (–0,3). Resultat efter skatt landade på 1,5 miljoner kronor (–3,3).

Läs också: Trögt i Björn Borgs butiker

Bolaget har rekryterat en ny chef för verksamheten i Tyskland, Jörn Walther, och en ny finanschef, Jens Nyström som kommer från Haglöfs. Samtidigt stannar vår nuvarande CFO, Daniel Grohman, kvar på Björn Borg i rollen som business development director.

Under kvartalet stängde Björn Borg en butik i Sverige vid utgången av juni uppgick därmed det totala antalet butiker till 38 (39), varav 34 (33) egna.

Mer om:Björn Borg
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Hit flyttar Skapa glädje

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.164