23948sdkhjf

Därför kommer inte Max att börsnoteras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

I år är det 50 år sedan den första Maxrestaurangen startade i Gällivare och mycket har hänt sedan dess. Det som började med en restaurang år 1968 har idag blivit till ett imperium med över 130 restauranger i fem länder, däribland Danmark, Egypten och Polen.

Max grundades av Curt Bergfors och Britta Fredriksson. Curt är idag arbetande styrelseordförande och hans och Brittas söner Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd. Enligt Richard Bergfors är det flera faktorer som ligger bakom den norrländska kedjans framgångar.

– I grund och botten är det många beståndsdelar, dels är det ägarformen, det är ett familjeföretag som startades av min mamma och pappa och de har haft en långsiktighet, en järnvilja och en tydlig riktning hela tiden, säger Richard Bergfors till Fastfood.

Har ni funderat på att bli börsnoterade?

– Det är klart att vi har diskuterat det, men varje gång har vi kommit fram till ett tydligt nej. Vi ser det som en av våra stora framgångsfaktorer, att vi kan stå utanför en börsmiljö där vi kan ta långsiktiga beslut och även icke lönsamma beslut som till exempel det att vi nu är klimatpositiva, vilket kostar många, många miljoner, samt att vi endast använder svenskt kött. Det hade vi inte kunna göra om vi var börsnoterade.

På 50 år har det hänt mycket, både på den svenska och internationella snabbmatsmarknaden. Trender har kommit och gått men Max har följt med i svängarna. Så även nu när alternativ till kött blivit ett allt större segment. Har de ändrade konsumtionsmönstren fått någon negativ effekt på Max?

– Nej tvärtom, vi har snarare varit med och drivit på den utvecklingen med till exempel den bredaste menyn med ickeröttkött-artiklar. Vi satte tidigt upp som mål att en tredjedel av våra produkter skulle vara icke-röttkött och det uppnådde vi för något år sedan. Nu har vi som mål att hälften ska vara det och det är vi på god väg att uppnå. Vi ser det som en konkurrensfördel att vi är tidiga.

Max har expanderat kraftigt de senaste åren och har siktet inställt på att växa ännu mer, framförallt utomlands.

– Vi expanderar utomlands dels för att vi ser att Sverige inte kommer att räcka till. Vi har några år till av kraftig tillväxt men då har vi täckt hela landet och vi känner att vi vill fortsätta utveckla konceptet och fortsätta växa och testa våra vingar utanför Sverige, säger Richard Bergfors.

Hur står ni er i konkurrensen?

– Det är ganska likt Sverige, det finns olika utmaningar på olika marknader men det är i princip samma konkurrenter överallt. Det är i huvudsak McDonalds och Burger King som är de stora drakarna och vi vet hur vi ska slåss mot dem, säger Richard Bergfors och lägger till:

– Det är förstås svårare då vi är relativt okända men det blir istället en fråga om tid, tricket är att få in gästerna de första gångerna så de får testa vad som är skillnaden.

En av de marknader som är högintressant för Max just nu är Polen där planen är att gå från nuvarande två restauranger – till tvåhundra på tio år. Enligt Richard Bergfors är även länder som Tyskland och Frankrike intressanta.

– De är stora länder med en stor befolkning, det finns en enorm potential och sen liknar konkurrenssituationen den i Sverige, det finns nästan inga lokala kedjor utan det är McDonalds, Burger King och kanske KFC som gäller. Det finns inga kvalitetsburgarkedjor som Max så vår position är ledig på de marknaderna och det ger oss möjlighet att slå oss in.

I skrivande stund är det mindre än en månad kvar till riksdagsvalet. Förra valet år 2014 hamnade Max och Richard Bergfors i blåsväder för ett internt utskick till sina anställda där de kritiserade dåvarande oppositions förslag om höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften. I år kommer inget liknande brev att skickas och Richard Bergfors vill inte välja sida i valet.

– Jag har inga egentliga favoriter, det som hände då var att jag var emot två förslag och inte emot några politiska partier. Jag var emot förslaget att höja matmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga och det är jag fortfarande då jag tror det är skadligt för branschen och för sysselsättningen.

Hur ser de kommande åren ut för Max?

– Vi vill kunna driva vidare det här företaget i sex-sju generationer till. Vi ska fira 100 och förhoppnings 150 år och då hoppas jag att även om inte jag själv är med ska mina barn, barnbarn eller barnbarnsbarn vara med.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Arkiv

Nu släpps Coops nya app

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Handlarna tror på julen

Packat och klart på 59 sekunder

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158