23948sdkhjf

Därför kommer inte Max att börsnoteras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

I år är det 50 år sedan den första Maxrestaurangen startade i Gällivare och mycket har hänt sedan dess. Det som började med en restaurang år 1968 har idag blivit till ett imperium med över 130 restauranger i fem länder, däribland Danmark, Egypten och Polen.

Läs också: Han ska styra media på Max

Max grundades av Curt Bergfors och Britta Fredriksson. Curt är idag arbetande styrelseordförande och hans och Brittas söner Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd. Enligt Richard Bergfors är det flera faktorer som ligger bakom den norrländska kedjans framgångar.

– I grund och botten är det många beståndsdelar, dels är det ägarformen, det är ett familjeföretag som startades av min mamma och pappa och de har haft en långsiktighet, en järnvilja och en tydlig riktning hela tiden, säger Richard Bergfors till Fastfood.

Har ni funderat på att bli börsnoterade?

– Det är klart att vi har diskuterat det, men varje gång har vi kommit fram till ett tydligt nej. Vi ser det som en av våra stora framgångsfaktorer, att vi kan stå utanför en börsmiljö där vi kan ta långsiktiga beslut och även icke lönsamma beslut som till exempel det att vi nu är klimatpositiva, vilket kostar många, många miljoner, samt att vi endast använder svenskt kött. Det hade vi inte kunna göra om vi var börsnoterade.

På 50 år har det hänt mycket, både på den svenska och internationella snabbmatsmarknaden. Trender har kommit och gått men Max har följt med i svängarna. Så även nu när alternativ till kött blivit ett allt större segment. Har de ändrade konsumtionsmönstren fått någon negativ effekt på Max?

– Nej tvärtom, vi har snarare varit med och drivit på den utvecklingen med till exempel den bredaste menyn med ickeröttkött-artiklar. Vi satte tidigt upp som mål att en tredjedel av våra produkter skulle vara icke-röttkött och det uppnådde vi för något år sedan. Nu har vi som mål att hälften ska vara det och det är vi på god väg att uppnå. Vi ser det som en konkurrensfördel att vi är tidiga.

Max har expanderat kraftigt de senaste åren och har siktet inställt på att växa ännu mer, framförallt utomlands.

– Vi expanderar utomlands dels för att vi ser att Sverige inte kommer att räcka till. Vi har några år till av kraftig tillväxt men då har vi täckt hela landet och vi känner att vi vill fortsätta utveckla konceptet och fortsätta växa och testa våra vingar utanför Sverige, säger Richard Bergfors.

Hur står ni er i konkurrensen?

– Det är ganska likt Sverige, det finns olika utmaningar på olika marknader men det är i princip samma konkurrenter överallt. Det är i huvudsak McDonalds och Burger King som är de stora drakarna och vi vet hur vi ska slåss mot dem, säger Richard Bergfors och lägger till:

– Det är förstås svårare då vi är relativt okända men det blir istället en fråga om tid, tricket är att få in gästerna de första gångerna så de får testa vad som är skillnaden.

En av de marknader som är högintressant för Max just nu är Polen där planen är att gå från nuvarande två restauranger – till tvåhundra på tio år. Enligt Richard Bergfors är även länder som Tyskland och Frankrike intressanta.

– De är stora länder med en stor befolkning, det finns en enorm potential och sen liknar konkurrenssituationen den i Sverige, det finns nästan inga lokala kedjor utan det är McDonalds, Burger King och kanske KFC som gäller. Det finns inga kvalitetsburgarkedjor som Max så vår position är ledig på de marknaderna och det ger oss möjlighet att slå oss in.

I skrivande stund är det mindre än en månad kvar till riksdagsvalet. Förra valet år 2014 hamnade Max och Richard Bergfors i blåsväder för ett internt utskick till sina anställda där de kritiserade dåvarande oppositions förslag om höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften. I år kommer inget liknande brev att skickas och Richard Bergfors vill inte välja sida i valet.

– Jag har inga egentliga favoriter, det som hände då var att jag var emot två förslag och inte emot några politiska partier. Jag var emot förslaget att höja matmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga och det är jag fortfarande då jag tror det är skadligt för branschen och för sysselsättningen.

Hur ser de kommande åren ut för Max?

– Vi vill kunna driva vidare det här företaget i sex-sju generationer till. Vi ska fira 100 och förhoppnings 150 år och då hoppas jag att även om inte jag själv är med ska mina barn, barnbarn eller barnbarnsbarn vara med.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG ansöker om rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Nyhetsbrev

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Arkiv

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Årets julklapp om Elon får välja

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.143